Mezinárodní hodnocení vysokoškolských systémů a institucí
International assessment of higher education systems and institutions
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172310Identifikátory
SIS: 149267
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Walterová, Eliška
Oponent práce
Ryška, Radim
Šťastná, Věra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
31. 3. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
vysokoškolské instituce, hodnocení, kvalita, diverzifikace, ARWU, QS, THEKlíčová slova (anglicky)
higher education institutions, assessment, quality, diversification, ARWU, QS, THEMezinárodní hodnocení vysokoškolských systémů a institucí DISERTAČNÍ PRÁCE (2022) Ing. Aleš Bartušek ABSTRAKT Disertační práce reaguje na relativně nový fenomén související s významnými proměnami vysokoškolských systémů v posledních desetiletích. Postupná globalizace, masifikace a diverzifikace vysokého školství nepochybně znamenaly posun od tradičního pojetí a zvýšily celosvětovou potřebu dostupnosti srozumitelných a srovnatelných informací. Především proto se začala objevovat první mezinárodní hodnocení vysokoškolských institucí. Cílem práce bylo podrobit tyto nově vznikající iniciativy důkladnému studiu a přispět tak ke správnému chápání a interpretování zveřejňovaných údajů. Toho bylo dosaženo zasazením problematiky do širších vztahů a souvislostí, monitorováním významných trendů a rozborem metodologií a výsledků hlavních celosvětových iniciativ v čele s žebříčky Academic Ranking od World Universities (ARWU), QS World University Ranking (QS) a THE World University Ranking (THE). Přes mnohá omezení a kritiky jsou zveřejňovaná mezinárodní hodnocení vysokých škol prvními snahami o zjišťování a měření kvality na celosvětové úrovni. Cenné jsou i tím, že podněcují diskuse na toto téma. Pojednáním o významu, důsledcích a vlivu mezinárodních hodnocení disertační práce shrnuje přínosy a upozorňuje na potenciální...
International assessment of higher education systems and institutions DISSERTATION (2022) Ing. Aleš Bartušek ABSTRACT The dissertation responds to a relatively new phenomenon related to significant transformations of higher education systems in recent decades. The gradual globalization, massification and diversification of higher education have undoubtedly led to a shift from the traditional concept and increased the global need for the availability of understandable and comparable information. That is why the first international assessments of higher education institutions began to appear. The aim of the dissertation was to analyse these newly emerging initiatives and contribute to the correct understanding and interpretation of published data. This has been achieved by monitoring major trends in broader context and by analysing the methodologies and results of the most significant global initiatives led by Academic Ranking od World Universities (ARWU), QS World University Ranking (QS) and THE World University Ranking (THE). Despite many limitations and criticisms, published international assessments of higher education institutions are the first efforts to identify and measure quality at a global level. They are also valuable in that they stimulate discussion on this issue. By discussing the significance,...