Zobrazit minimální záznam

Panel housing complex in the context of school history education
dc.contributor.advisorNajbert, Jaroslav
dc.creatorJahelková, Kateřina
dc.date.accessioned2022-04-20T10:27:22Z
dc.date.available2022-04-20T10:27:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172223
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the didactic use of the topic of panel housing estates in the teaching of history by applying historical thinking methodology. The first part is theoretical and deals with the historical development of housing construction in Czechoslovakia within a global context. The second part elaborates the methodological basis for the preparation of teaching material utilizing the curricular documents and presents examples of didactic use of this topic in historical education. Furthermore, possible starting points for using the topic of panel housing estates to develop historical thinking are considered in more detail. The third part presents the preparation of a lesson, which was implemented in November 2021 at the Korunovační Primary School in Prague. The lesson created for the purpose of this thesis drew upon 'The Big Six Historical Thinking Concepts'. This diploma thesis proved the usability of the topic of panel housing estates in the teaching of history, but also pointed out the limits of the chosen method, especially the need for gradual development of concepts. KEYWORDS history teaching, housing estates, historical thinking, Research-Based teaching, 20th centuryen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje didaktickému využití tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu s ohledem na rozvoj historického myšlení. První část je teoretická a zabývá se historickým vývojem bytové výstavby v Československu ve světovém kontextu. Druhá část zpracovává metodická východiska pro přípravu výukového materiálu s ohledem na závazné kurikulární dokumenty a prezentuje příklady didaktického využití tohoto tématu v historickém vzdělávání. Dále jsou podrobněji promýšlena možná východiska využití tématu panelových sídlišť k rozvoji historického myšlení. Třetí část představuje přípravu výukové lekce, která byla realizována v listopadu 2021 na Základní škole Korunovační v Praze. Výuková lekce byla vytvořena pro účely této práce na základě rozvoji šesti hlavních konceptů historického myšlení. Práce prokázala využitelnost tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu, ale také poukázala na limity zvolené metody, zejména na potřebu postupného rozvíjení konceptů. KLÍČOVÁ SLOVA výuka dějepisu, panelové sídliště, historické myšlení, badatelská výuka, 20. stoletícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpanelové sídlištěcs_CZ
dc.subjectdidaktika dějepisucs_CZ
dc.subjecthistorická gramotnostcs_CZ
dc.subjecthistory teachingen_US
dc.subjecthousing estatesen_US
dc.subjecthistorical thinkingen_US
dc.subjectResearch-Based teachingen_US
dc.subject20th centuryen_US
dc.titlePanelové sídliště a jeho didaktické využití ve výuce dějepisucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-01-17
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId205020
dc.title.translatedPanel housing complex in the context of school history educationen_US
dc.contributor.refereePinkas, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanitiesen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanitiesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje didaktickému využití tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu s ohledem na rozvoj historického myšlení. První část je teoretická a zabývá se historickým vývojem bytové výstavby v Československu ve světovém kontextu. Druhá část zpracovává metodická východiska pro přípravu výukového materiálu s ohledem na závazné kurikulární dokumenty a prezentuje příklady didaktického využití tohoto tématu v historickém vzdělávání. Dále jsou podrobněji promýšlena možná východiska využití tématu panelových sídlišť k rozvoji historického myšlení. Třetí část představuje přípravu výukové lekce, která byla realizována v listopadu 2021 na Základní škole Korunovační v Praze. Výuková lekce byla vytvořena pro účely této práce na základě rozvoji šesti hlavních konceptů historického myšlení. Práce prokázala využitelnost tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu, ale také poukázala na limity zvolené metody, zejména na potřebu postupného rozvíjení konceptů. KLÍČOVÁ SLOVA výuka dějepisu, panelové sídliště, historické myšlení, badatelská výuka, 20. stoletícs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the didactic use of the topic of panel housing estates in the teaching of history by applying historical thinking methodology. The first part is theoretical and deals with the historical development of housing construction in Czechoslovakia within a global context. The second part elaborates the methodological basis for the preparation of teaching material utilizing the curricular documents and presents examples of didactic use of this topic in historical education. Furthermore, possible starting points for using the topic of panel housing estates to develop historical thinking are considered in more detail. The third part presents the preparation of a lesson, which was implemented in November 2021 at the Korunovační Primary School in Prague. The lesson created for the purpose of this thesis drew upon 'The Big Six Historical Thinking Concepts'. This diploma thesis proved the usability of the topic of panel housing estates in the teaching of history, but also pointed out the limits of the chosen method, especially the need for gradual development of concepts. KEYWORDS history teaching, housing estates, historical thinking, Research-Based teaching, 20th centuryen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV