Panelové sídliště a jeho didaktické využití ve výuce dějepisu
Panel housing complex in the context of school history education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172223Identifiers
Study Information System: 205020
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Pinkas, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
panelové sídliště, didaktika dějepisu, historická gramotnostKeywords (English)
history teaching, housing estates, historical thinking, Research-Based teaching, 20th centuryDiplomová práce se věnuje didaktickému využití tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu s ohledem na rozvoj historického myšlení. První část je teoretická a zabývá se historickým vývojem bytové výstavby v Československu ve světovém kontextu. Druhá část zpracovává metodická východiska pro přípravu výukového materiálu s ohledem na závazné kurikulární dokumenty a prezentuje příklady didaktického využití tohoto tématu v historickém vzdělávání. Dále jsou podrobněji promýšlena možná východiska využití tématu panelových sídlišť k rozvoji historického myšlení. Třetí část představuje přípravu výukové lekce, která byla realizována v listopadu 2021 na Základní škole Korunovační v Praze. Výuková lekce byla vytvořena pro účely této práce na základě rozvoji šesti hlavních konceptů historického myšlení. Práce prokázala využitelnost tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu, ale také poukázala na limity zvolené metody, zejména na potřebu postupného rozvíjení konceptů. KLÍČOVÁ SLOVA výuka dějepisu, panelové sídliště, historické myšlení, badatelská výuka, 20. století
This diploma thesis deals with the didactic use of the topic of panel housing estates in the teaching of history by applying historical thinking methodology. The first part is theoretical and deals with the historical development of housing construction in Czechoslovakia within a global context. The second part elaborates the methodological basis for the preparation of teaching material utilizing the curricular documents and presents examples of didactic use of this topic in historical education. Furthermore, possible starting points for using the topic of panel housing estates to develop historical thinking are considered in more detail. The third part presents the preparation of a lesson, which was implemented in November 2021 at the Korunovační Primary School in Prague. The lesson created for the purpose of this thesis drew upon 'The Big Six Historical Thinking Concepts'. This diploma thesis proved the usability of the topic of panel housing estates in the teaching of history, but also pointed out the limits of the chosen method, especially the need for gradual development of concepts. KEYWORDS history teaching, housing estates, historical thinking, Research-Based teaching, 20th century