Prevence vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku: akční výzkum
Prevention of specific learning disabilities in preschool: action reschears
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171311Identifikátory
SIS: 234117
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartoňová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
17. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
specifické poruchy učení, předškolní věk, prevence, intervence, dílčí funkceKlíčová slova (anglicky)
specific learning disabilities, preschool age, prevention, intervention, partial functionsDiplomová práce se tematicky zaměřuje na prevenci vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku. V teoretické části práce je charakterizován vývoje dítěte v předškolním věku a jednotlivé typy specifických poruch učení. Následně jsou představeny možnosti screeningu a diagnostiky jedinců v riziku vzniku specifických poruch učení a konkrétní diagnostické a preventivní metody využívané v českém prostředí. Cílem diplomové práce je vytvoření programu sloužícího k prevenci vzniku specifických poruch učení, a to prostřednictvím výběru aktivit zaměřených na rozvoj jednotlivých oblastí vývoje a dílčích funkcí, zejména pak těch, které jsou na základě výzkumného šetření shledány u výzkumné skupiny jako nejméně rozvinuté. Podklady pro vznik preventivního programu tvoří data získaná v rámci diagnostiky úrovně dílčích funkcí u předškolních dětí a zkušenosti získané během cílené práce s dětmi v riziku vzniku SPU. Jako výzkumné metody byly použity metoda pozorování, analýza výsledků činnosti a testová metoda (konkrétně screeningový test). Výzkumné šetření proběhlo formou akčního výzkumu reflektujícího pedagogickou praxi ve vybrané mateřské škole. Výstupem práce je preventivní program zaměřený na rozvoj dílčích funkcí u dětí v předškolním věku. Součástí práce je také zhodnocení efektivity preventivního...
The thesis thematically focuses on the prevention of specific learning disabilities in preschool children. The theoretical part of the thesis characterizes the development of a child in preschool age and individual types of specific learning disabilities. Thereafter, the possibilities of screening and diagnostics of individuals at risk of specific learning disabilities and concrete diagnostic and preventive methods used in the Czech environment are presented. The aim of the diploma thesis is to create a program to prevent the emergence of specific learning disabilities, through the selection of activities aimed at the progress of individual areas of development and partial functions, especially those which are found by the research to be the least developed. The basis for the creation of a prevention program consists of data obtained in the diagnosis of the level of partial functions in preschool children and experience gained during targeted work with children at risk of developing SLD. The observation method, analysis of activity results and test method (specifically screening test) were used as research methods. The research took place in the form of action research reflecting pedagogical practice in a selected kindergarten. The output of the work is a preventive program focused on the...
