Distanční vzdělávání žáků se sluchovým posižením na 2. stupni ZŠ pro sluchově postižené
Distance education of students with hearing impairment at the second grade of Primary School for the hearing impaired students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171302Identifiers
Study Information System: 236510
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
distanční vzdělávání, pubescence, rozhovor, sluchové postižení, ZŠ pro sluchově postiženéKeywords (English)
distance learning, pubescence, interwiew, hearing impairment, secondary school for the hearing-impairedTeoretická část předkládané práce se zaměřuje na popis charakteristiky žáka 2. stupně základní školy, sluchového postižení a možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice. Nakonec se dotýká problematiky distančního vzdělávání, tématu, které je v současné době velmi aktuální. Cílem praktické části práce bylo popsat průběh distančního vzdělávání žáků se sluchovým postižením na 2. stupni ZŠ pro sluchově postižené během uzavření škol ve školním roce 2020/2021. Pro účely práce byly vybrány tři základní školy pro sluchově postižené v České republice. Pro dosažení výzkumného cíle byl použit kvalitativní výzkumný design. Bylo pořízeno celkem 11 rozhovorů s vyučujícími z vybraných škol. Rozhovory byly následně analyzovány metodou otevřeného kódování. Výsledky výzkumu ukázaly, že distanční výuka se z pohledu učitelů jeví jako náročná, málo efektivní a přináší pro žáky se sluchovým postižením řadu negativních dopadů, jako například sociální odloučení od komunity neslyšících, se kterou se ve škole identifikují. KLÍČOVÁ SLOVA distanční vzdělávání, pubescence, rozhovor, sluchové postižení, ZŠ pro sluchově postižené
The theoretical part of the presented work focuses on the description of the characteristics of a secondary school pupil, hearing impairment and possibilities of education of pupils with hearing impairment in the Czech Republic. Finally, it touches on the issue of distance education, a theme that has currently been very topical. The aim of the practical part of the work was to describe the course of distance education of pupils with hearing impairment in the secondary school for the hearing-impaired during the closure of schools in the academic year 2020/2021. For the purposes of the work, three Czech secondary schools for the hearing-impaired were selected. To achieve the research goal, a qualitative research design was used. Eleven teachers from the selected schools were interviewed. The interviews were then analyzed by open coding. The results of the research showed that from the teachers' point of view, distance learning appears to be demanding, ineffective, and has a number of negative effects on students with hearing impairment such as social separation from the Deaf community they identify with at school. KEYWORDS distance learning, pubescence, interwiew, hearing impairment, secondary school for the hearing-impaired