Postoj generace Z k "indoorizaci outdoorových sportů"
The attitude of the Generation Z to the "indoorisation of outdoor sports"
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171191Identifiers
Study Information System: 224336
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Opelík, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
outdoorové sporty, indoorizace, lifestylové sporty, generace Z, komercializace, motivační faktoryKeywords (English)
outdoor sports, indoorization, lifestyle sports, generation Z, commercialization, motivational factorsNázev: Postoj generace Z k "indoorizaci outdoorových sportů" Cíle: Hlavním cílem mé bakalářské práce je objasnit postoj generace Z k rostoucí nabídce outdoorových sportů v umělých, bezpečných a kontrolovaných podmínkách. Objasnění postojů by vedlo ke zlepšení porozumění spotřebitelských přání a preferencí různých účastníků patřících do generace Z. Metody: V práci je využívána metoda kvantitativního výzkumu, a to konkrétně elektronické dotazování, jehož cílem je zjistit postoje a motivaci minimálně 150 respondentů, patřících do generace Z. Soubor respondentů byl tedy určen částečně ovlivněným výběrem. Výsledky: Výsledek práce lze obecně formulovat tak, že generace Z má pozitivní postoj k indoorizaci outdoorových (lifestylových) sportů. Generace Z oceňuje vlastnosti jak indoorizovaného světa, tak přírodního prostředí. Můžeme ale pozorovat tendence upřednostnění indoorizovaných center především na základně praktických důvodů, jako časová a distanční dostupnost, větší efektivnost tréninku, nebo možnost sportovat celoročně i za špatného počasí. Výsledky ukázali, že respondenti reprezentující generaci Z jsou, co se týče vybraných lifestylových sportů, více aktivní v indoorizovaném prostředí. Klíčová slova: outdoorové sporty, indoorizace, lifestylové sporty, generace Z, komercializace, motivační faktory
Title: The attitude of the Generation Z to the "indoorization of outdoor sports" Objectives: The main aim of my bachelor thesis is to clarify the attitude of the generation Z to the growing offer of outdoor sports in artificial, safe, and controlled conditions. Clarification of attitudes would lead to a better understanding of the wishes and preferences of the various participants belonging to the generation Z. Methods: The thesis uses the method of quantitative research, namely electronic questioning, which aims to determine the attitudes and motivation of at least 150 respondents, belonging to the Z generation. The set of respondents was thus determined by a partially influenced selection. Results: The result of the thesis can generally be formulated so that generation Z has a positive attitude to the indoorization of outdoor (lifestyle) sports. Generation Z appreciates the characteristics of both the indoor world and the natural environment. However, we can observe the tendency to prioritize indoor centres mainly on the basis of practical reasons, such as time and distance availability, better training efficiency, or the possibility of sports all year round, even in bad weather. The results showed that the respondents representing the generation Z are more active in an indoor environment in...