Zařazení kompenzačních cvičení v předškolním vzdělávání a jejich vliv
Inclusion of compensatory exercises in preschool education and their impact
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171172Identifiers
Study Information System: 235367
Collections
- Kvalifikační práce [8840]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pohybový aparát, kompenzační cvičení, držení těla, předškolní věkKeywords (English)
motoric system, compensatory exercise, body posture, preschool ageNázev: Zařazení kompenzačních cvičení v předškolním vzdělávání a jejich vliv Cíle: Hlavním cílem mé diplomové práce je ověřit působení intervenčního pohybového programu v předškolním vzdělávání. Dalším cílem bylo vyhodnocení posturálního postavení těla vybrané skupiny předškolních dětí. Metody: V naší empiricko-teoretické práci byly využity metody komparační analýzy literatury s tématikou práce. Měření pomocí vstupního a výstupního Matthiasova testu. Ze vstupního testování 60 předškolních dětí vzešel počet 7 jedinců s nejhoršími výsledky, které jsme zařadili do intervenčního programu. Po intervenci jsme vyhodnotili posturální postavení těla vybraných jedinců znovu, společně se 7 předškolními dětmi v kontrolní skupině. Při testování a v průběhu intervence jsme použili metodu pozorování a také byly využity metody matematicko-statistické. Výsledky: Zjistili jsme, že ve vzorku 60 dětí mělo 8, 4 % vadné postavení těla, což je lepší skóre než v podobně zaměřených studiích. Do intervenčního pohybového programu jsme zařadili 7 dětí s nejhůře vyhodnocenými výsledky. Po intervenčním programu jsme naměřili u 5 jedinců prokazatelně lepší výsledky v posturálním postavení těla. Na základě výsledků experimentu lze říct, že kompenzační cvičení má příznivý vliv na posturální postavení těla dětí v předškolním...
Title: Inclusion of compensatory exercises in preschool education and their impact Objectives: The aim of this work is to verify the effect of the intervention exercise program in preschool education. The next object was to evaluate the postural position of selected group of preschool children. Methods: In our empirical-theoretical work we were used the methods of comparative analysis of literature with the topic of the work. We used input and output measurements by Matthias's test. From the initial testing of 60 preschool children we selected 7 individuals with the worst results who were included in the intervention program. After the intervention we re-evaluated the postural body position of 7 individuals together with 7 preschool children in the control group. We used the method of observation during testing and during the intervention and we used mathematical-statistical methods also. Results: We were found that in a sample of 60 children had 8.4 % poor posture but it is a better score than in similarly focused studies. Seven children with the worst evaluated results were included in the intervention exercise program. After the intervention program we measured better results in postural body position in 5 individuals. Based on the results of the experiment it can be said that compensatory...