Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd
Teaching Economics at Vocational School from Perspective of Social Sciences Didactics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171129Identifiers
Study Information System: 212060
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education for Humanities, Philosophy and Ethics for High Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ekonomie, výuka ekonomie, střední odborná škola, oborová didaktika společenských věd, ekonomika, didaktika ekonomiky, výpočet mzdy, rámcový vzdělávací program, školnívzdělávací program, metody výuky, formy výuky, didaktické zásady, prezenční výuka, distanční výuka, reflexe;Keywords (English)
econimics, teaching economics, vocational school level, social sciences didactics, didactics of economics, wage calculation, framework educational program,school educational program, teaching methods, forms of teaching, didactic principles, classroom teaching, online teaching, reflectionDiplomová práce na téma Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd se dělí do dvou částí. První část je teoretická, ve které autor podrobně definuje teoretické didaktické pojmy, které jsou následně použity ve druhé, praktické části diplomové práce. Tato část předkládá návrh didaktické jednotky, která se zabývá výukou výpočtu mzdy. Součástí je pracovní i metodický list, podrobná didaktická příprava i podrobná reflexe realizované didaktické jednotky v prezenční i distanční formě výuky. Díky opakovanému převedení této didaktické jednotky do praxe lze konstatovat, že navržená forma výuky je funkční a žáky dobře přijímaná. Přesahem nosného tématu jsou též osobnostně sociální dovednosti, matematické dovednosti i trénink kritického myšlení.
The diploma thesis on the topic "Teaching of Economics at a Secondary Vocational School from the Didactics of Social Sciences Perspective" is divided into two parts. The first part is a theoretical one, where the author defines the theoretical didactic concepts in detail, and they are then used in the second, practical part of the thesis. This part presents a proposal of a didactic unit, which deals with the teaching of wage calculation. It includes a worksheet and methodical sheet as well, the detailed didactic preparation and detailed reflection of the implemented didactic unit in the classroom and online teaching. Repeatedly practising this didactic unit, it can be noted that the proposed form of teaching is effective and accepted by students. Personal and social skills, mathematical skills and critical thinking training also go beyond the main topic.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Motivace k učitelské profesi
Defence status: DEFENDEDZávůrková, Eva (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2018)Date of defense: 25. 9. 2018Tato práce se zabývá motivací k učitelské profesi. Je rozdělena na dvě části. Teoretická část shrnuje problematiku učitelské profese a motivace k ní. Cílem empirické části je výzkumná analýza zaměřená na pohled respondentů ... -
Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ
Defence status: DEFENDEDHarazimová, Kateřina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Date of defense: 19. 6. 2013Diplomová práce s názvem Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ se zabývá v ČR zatím relativně málo propracovaným tématem vyučovacích stylů. Pracuje s českými i zahraničními zdroji, na základě kterých tuto ... -
Pojetí výuky u učitelů 1. stupně základní školy a možnosti jeho proměny
Defence status: DEFENDEDDvořáková, Kateřina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 13. 9. 2017The thesis discusses about the teacher's concept of teaching at teachers first grade of primary school and the possibilities of its transformation. In the theoretical part was to summarize the findings about which folders ...