Tělesné sebepojetí a kvalita života studentů středních speciálních škol
The Physical Self and Quality of Life in Students of MiddleSpecial Schools
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170884Identifiers
Study Information System: 240926
Collections
- Kvalifikační práce [8927]
Author
Referee
Hošek, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 12. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Pass
Název diplomové práce: Tělesné sebepojetí a kvalita života studentů středních speciálních škol Pracoviště: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o. Autor: Bc. Marcel Hába Vedoucí práce: Doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph. D. Rok obhajoby: 2017 Abstrakt Tato práce zkoumala, zdali se fakt tělesného postižení promítá do tělesného sebepojetí a kvality života studentů s postižením hybnosti do takové míry, že existují významné rozdíly mezi těmito studenty a studenty bez postižení v obou sledovaných oblastech. Výzkum byl realizován na středních školách pro tělesně postižené a bylo využito dotazníku Physical Self Perception Profile, který tělesné sebepojetí rozděluje do pěti domén (sportovní kompetence, fyzická kondice, tělesná atraktivita, fyzická síla a fyzická sebeúcta), a dotazníku WHOQOL-BREF, který kvalitu života dělí do čtyř domén (fyzické zdraví, prožívání, sociální vztahy a prostředí). Výzkumnou skupinu tvořilo 56 studentů středních speciálních škol, 34 mužů a 22 žen. Většina z nich má dětskou mozkovou obrnu. Kontrolní skupinu tvořilo 59 studentů běžných středních škol, 37 mužů a 22 žen. Věkový průměr první skupiny byl 19,56 let, druhé skupiny 17,24 let. Z výsledků šetření vyplynulo, že mezi studenty s postižením a nepostiženými studenty neexistuje významný rozdíl ani v jedné...
Title of the diploma's work: The Physical Self and Quality of Life in Students of Middle Special Schools Department:The College of Physical Education and Sport PALESTRA, L. t. d. Autor 's first name and surname: Bc. Marcel Hába Supervisor: Doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph. D. The year of presentation: 2017 Abstract This work examined, whether it is physical perceptions reflected in the assessment of physical self and the quality of life in students with disability to such an extent that there are significant differences between these students and students without disabilities in both studied areas. The research was realized at secondary schools for the disabled and the Physical Self Perception Profile questionnaire was used, which divides the physical self-concept into five domains (sports competencies, physical fitness, physical attractiveness, physical strength and physical self-esteem), and questionnaire WHOQOL-BREF, which divides the quality of life into four domains (physical health, experience, social relationships and the environment). The research group formed 56 students of special middle school, 34 men and 22 women. The biggest part were students with cerebral palsy. The control group formed 59 students, 37 men and 22 women. The average age first group was 19,56 years, second group 17,24...