Vliv balančních pomůcek na zlepšení kvality písma u dětí s ADHD
The influence of balance aids to better quality of handwriting of chidren with ADHD
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170791Identifiers
Study Information System: 222437
Collections
- Kvalifikační práce [1785]
Author
Advisor
Referee
Štveráková, Tereza
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ADHD, test MABC-2, senzorická integrace, grafologie, rozbor písmaKeywords (English)
ADHD, test MABC-2, sensory processing, graphology, analysis of handwritingDiagnózou ADHD (neboli Attention deficit hyperactivity disorder) trpí děti z celého světa a ve školách způsobuje tato porucha pozornosti velký sociální, vzdělávací a zdravotnický problém. Bakalářská práce se zaměřuje na etiopatogenezi, symptomy, diagnostiku a léčbu této poruchy. Farmakologická léčba není jediná léčba, která účinně dětem s ADHD pomáhá s jejich problémy ve škole i v jejich osobním životě. Cvičení a pravidelná fyzická aktivita je pro děti velmi důležitá a může ovlivnit projevy ADHD u dětí. Praktická část bakalářské práce se zabývá vlivem balančních pomůcek na písmo u dětí s ADHD. Porovnává jejich písmo před terapií a po třech měsících, během kterých děti využívaly pomůcky k dynamickému sezení. Praktická část zahrnuje čtyři kazuistiky dětí s ADHD, výsledky standardizovaného testu MABC-2 pro zhodnocení jemné a hrubé motoriky a rovnováhy dětí a podrobný rozbor písma z hlediska konkrétních znaků. Efekt terapie byl zhodnocen pomocí celkového skóre přepočítaného na percentily u testu MABC-2, psaní bylo vyhodnoceno pomocí konkrétních znaků v písmu. Terapie se u dětí ukázala jako účinná. Klíčová slova ADHD, test MABC-2, senzorická integrace, grafologie, rozbor písma
The children from all over the world suffer from ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) and this disorder is a great social, educational and medical problem at schools. This bachelor thesis focuses on the etiopathogenesis, symptoms, diagnosis and treatment. The pharmacological treatment is not the only way which effectively helps children with their problems at school and in personal life. Exercise and regular physical activity is very important for children and it can impact on symptoms of ADHD. The experimental section of this bachelor thesis deals with the influence of balance aids to handwriting of children with ADHD. The thesis compares their handwriting before and after three months, during which the children were using the aids for the dynamic sitting. The experimental section includes four casuistics of children with ADHD, the results of standardized test MABC-2 for the evaluation of children's fine and gross motor skills and balance and a detailed analysis of writing from the point of view of specific features. The effect of therapy was evaluated using the total score which was recalculated to percentiles in the test MABC-2, handwriting was evaluated using specific features in the script. The therapy revealed itself as effective. Keywords ADHD, test MABC-2, sensory processing,...