dc.contributor.advisor | Jakubcová Hajdušková, Lucie | |
dc.creator | Kohl, Lukáš | |
dc.date.accessioned | 2022-04-07T09:31:52Z | |
dc.date.available | 2022-04-07T09:31:52Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/170677 | |
dc.description.abstract | ASTRAKT Bakalářská práce se zaměřuje na téma archetypů v pohádkách a jejich vizuální reprezentace ve výtvarném umění. V teoretické části se odkazuji především na práci Carla Gustava Junga a Marie-Louise von Franz, na vlastní zkušenost s pohádkovými příběhy a na data získaná v dotazníku, který se zaměřoval primárně na vizuální představy (barvy a tvary), jež si respondenti asociují s různými pohádkovými postavami. Cílem bylo představit pojem archetyp a jeho možné významy. Druhým cílem bylo definovat literární archetypy evropských pohádek s ohledem na jejich funkce a genderové, stereotypní i vizuální představy, jež se s nimi pojí. V závěru teoretické části se zabývám českými výtvarnými umělci a způsoby, jakými pracovali (nebo pracují) s pohádkovými tématy či motivy, zvláště pak zdůrazňuji vliv symbolismu a secese, důraz je však kladen také na ilustrace pohádkových knížek od počátku 20. století. Ve zbývajících dvou částech mé bakalářské práce navrhuji možné zpracování tématu pohádka v didaktické řadě (pro předměty český jazyk a literatura a výtvarná výchova) a představuji svůj literárně-výtvarný projekt - autorskou pohádkovou knížku. Ve všech částech práce se zabývám také tím, jak je možné jednotlivé archetypy modifikovat nebo aktualizovat. KLÍČOVÁ SLOVA archetyp, pohádka, symbolismus, ilustrace, výtvarná výchova | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis is focused on the topic of archetypes in fairy tales and on their visual representations in fine arts. In the theoretic part of my thesis, I refer mainly to the work of Carl Gustav Jung and Marie-Louise von Franz, my own experiences with fairy tales and acquired data from my questionnaire, which was primarily focused on visual ideas (colours and shapes) associated with certain fairy-tale characters by respondents. The purpose of my work was to present the concept of archetype and its possible meanings. The second purpose was to define literature archetypes of European fairy tales with regards to their functions and to gender, stereotypical and visual ideas associated with them. The end of the theoretic part of the thesis is dedicated to Czech visual artists and to their ways of working with fairy-tale topics or motives. I emphasize the influence of Symbolism and Art Nouveau, but illustrations of fairy-tale books since the beginning of the 20th century are emphasized as well. In the next two parts of my thesis I suggest possible realization of the topic of fairy tale in didactic series (for the school subjects of Czech language and literature and Art) and I also present my literature and art project - an author's fairy-tale book. In all the parts of my thesis I deal with the problem of... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | archetype | en_US |
dc.subject | fairy tale | en_US |
dc.subject | Symbolism | en_US |
dc.subject | Art Nouveau | en_US |
dc.subject | Art Education | en_US |
dc.subject | archetyp | cs_CZ |
dc.subject | pohádka | cs_CZ |
dc.subject | Symbolismus | cs_CZ |
dc.subject | Secese | cs_CZ |
dc.subject | výtvarná výchova | cs_CZ |
dc.title | Archetyp v pohádkách a výtvarném umění | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-10 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 230247 | |
dc.title.translated | Archetype in fairy tales and fine arts | en_US |
dc.contributor.referee | Svatošová, Zuzana | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Czech Language Oriented at Education - Art Education Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Czech Language Oriented at Education - Art Education Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | ASTRAKT Bakalářská práce se zaměřuje na téma archetypů v pohádkách a jejich vizuální reprezentace ve výtvarném umění. V teoretické části se odkazuji především na práci Carla Gustava Junga a Marie-Louise von Franz, na vlastní zkušenost s pohádkovými příběhy a na data získaná v dotazníku, který se zaměřoval primárně na vizuální představy (barvy a tvary), jež si respondenti asociují s různými pohádkovými postavami. Cílem bylo představit pojem archetyp a jeho možné významy. Druhým cílem bylo definovat literární archetypy evropských pohádek s ohledem na jejich funkce a genderové, stereotypní i vizuální představy, jež se s nimi pojí. V závěru teoretické části se zabývám českými výtvarnými umělci a způsoby, jakými pracovali (nebo pracují) s pohádkovými tématy či motivy, zvláště pak zdůrazňuji vliv symbolismu a secese, důraz je však kladen také na ilustrace pohádkových knížek od počátku 20. století. Ve zbývajících dvou částech mé bakalářské práce navrhuji možné zpracování tématu pohádka v didaktické řadě (pro předměty český jazyk a literatura a výtvarná výchova) a představuji svůj literárně-výtvarný projekt - autorskou pohádkovou knížku. Ve všech částech práce se zabývám také tím, jak je možné jednotlivé archetypy modifikovat nebo aktualizovat. KLÍČOVÁ SLOVA archetyp, pohádka, symbolismus, ilustrace, výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is focused on the topic of archetypes in fairy tales and on their visual representations in fine arts. In the theoretic part of my thesis, I refer mainly to the work of Carl Gustav Jung and Marie-Louise von Franz, my own experiences with fairy tales and acquired data from my questionnaire, which was primarily focused on visual ideas (colours and shapes) associated with certain fairy-tale characters by respondents. The purpose of my work was to present the concept of archetype and its possible meanings. The second purpose was to define literature archetypes of European fairy tales with regards to their functions and to gender, stereotypical and visual ideas associated with them. The end of the theoretic part of the thesis is dedicated to Czech visual artists and to their ways of working with fairy-tale topics or motives. I emphasize the influence of Symbolism and Art Nouveau, but illustrations of fairy-tale books since the beginning of the 20th century are emphasized as well. In the next two parts of my thesis I suggest possible realization of the topic of fairy tale in didactic series (for the school subjects of Czech language and literature and Art) and I also present my literature and art project - an author's fairy-tale book. In all the parts of my thesis I deal with the problem of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
dc.contributor.consultant | Kitzbergerová, Leonora | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |