Souvislost čtení a psaní jako základních gramotnostních dovedností ve 2. a 3. ročníku ZŠ
Connection between reading and writing as basic literacy skills in the 2nd and 3rd grade of elementary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170655Identifiers
Study Information System: 212671
Collections
- Kvalifikační práce [19975]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Psaný projev, porozumění čtenému, tiché čtení, vázaný, nevázaný vzor písmaKeywords (English)
writing performance, reading comprehension, silent reading, cursive writing, manuscript writingABSTARKT Tato bakalářská práce se zabývá problematikou souvislosti čtení a psaní u žáků 2. a 3. ročníků základní školy. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou představeny některé koncepty čtení a psaní, kontext tichého a hlasitého čtení, rozdíl mezi vázaným vzorem písma a vzorem Comenia Script. Dále uvádíme zejména zahraniční výzkumy zabývající se právě souvislosti mezi čtením a psaním. Poslední kapitola teoretické části je didaktická, vymezujeme v ní obsah učiva ve 2. a 3. ročníku základní školy. V praktické části je popsán výzkum, jehož primárním cílem bylo popsat souvislost těchto dovedností čtení a psaní a dále a dále odhalit, nakolik faktory vzoru písma, jímž čtenář píše, a pohlaví čtenáře ovlivňují jeho výkon ve čtení s porozuměním. Výzkumný vzorek tvořilo 271 žáků 2. a 3. tříd z celkem 9 základních škol v České republice. Žákům byl zadáván test tichého čtení s porozuměním Velcí kamarádi nebo Jedeme na výlet a test psaní Pravopisný test I. Empirická část je rozdělena na část deskriptivní a analytickou. Popisná část se zaměřuje na popis vývojového obrazu žáků 2. a 3. ročníku v psaní a ve čtení s porozuměním. V analytické části je použita korelační analýza k zjištění souvislosti mezi výkonem žáků v testu čtení a psaní. Dále byly pomocí t-testu pro...
This bachelor thesis is concerned with connections of reading and writing skills with pupils of 2nd and 3rd grades at primary school. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on introduction of several concepts of reading and writing, the context of the silent and the loud reading, the difference between the cursive writing and the Comenia Script writing type. Several foreign reasearchers, which are presented in this thesis, are related to the connection between reading and writing. Last chapter of the theoretical part is methodological focusing on the definition of the content of curriculum of 2nd and 3rd grade at primary school. The practical part consists of a research which main focus is to describe the connection between reading and writing skills and to discover the influence of writing types and gender on the performance in reading comprehension. The reasearch sample was conprised of 271 pupils of 2nd and 3rd grades attending 9 primary schools in the Czech Republic. The pupils were assigned a test of silent reading with comprehension Velcí kamarádi or Jedeme na výlet and a writing test Pravopisný test I. The empirical part is composed of the descriptive and the analytical part. The descriptive part is focused on the description of...