Budoucnost pohledem dospívajících chlapců v zařízeních pro výkon ústavní výchovy
A look to the future through the eyes of adolescent boys placed in institutional education facilities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170649Identifiers
Study Information System: 212249
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Pernicová, Kristina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Adolescence, dospívání, orientace na budoucnost, poruchy chováníKeywords (English)
Adolescence, youth, future orientation, conduct disordersBakalářská práce se zabývá budoucností u dospívajících chlapců, kteří jsou umístěni v diagnostickém ústavu pro mládež. Teoretická část práce popisuje současné pojetí adolescence spolu s některými změnami, které se během tohoto vývojového období vyskytují. Dále je představena budoucnost jako pojem v oboru psychologie. Jádrem této kapitoly je představení konceptu orientace na budoucnost a jeho uvedení do souvislostí. Následuje rozvedení pojmů rizikové chování a poruchy chování a je představen systém výchovné péče v ČR. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum, který byl proveden na základě polostrukturovaných rozhovorů s chlapci umístěnými v diagnostickém ústavu. Do výzkumu bylo zařazeno šest chlapců ve věku 15-18 let. Cílem výzkumu bylo zmapovat jejich pohled na budoucnost. Z výsledků vyplývá, že chlapci přikládají velký význam kariérnímu zaměření, a to nehledě na to, zda mají představu o svém konkrétním budoucím povolání. Dále se ukazuje význam vlivu současné rodiny na představy o založení rodiny. Dosavadní životní zkušenost ovlivňuje představy zejména v oblasti způsobu života a rodinných vztahů. KLÍČOVÁ SLOVA Adolescence, dospívání, orientace na budoucnost, poruchy chování
The bachelor's thesis deals with the future of adolescent boys who are placed in a diagnostic institute for youth. The theoretical part of the thesis describes the current concept of adolescence together with some changes that occur during this developmental period. Furthermore, the future is introduced as a concept in the field of psychology. The core of this chapter is the introduction of the concept of future orientation and its context. The following is an explanation of the concepts of risky behavior and conduct disorders and the system of educational care in the Czech Republic is introduced. The empirical part describes qualitative research, which was conducted on the basis of semi-structured interviews with boys placed in the diagnostic institute. Six boys aged 15-18 were included in the research. The aim of the research was to map the view of the future of the mentioned adolescent boys. The results show that boys attach great importance to their career focus, regardless of whether they have an idea of their specific future profession. Furthermore, the importance of the current family in starting their own family is shown. Life experience influences future images, especially in the area of lifestyle and family relationships. KEYWORDS Adolescence, youth, future orientation, conduct disorders