Orientace v morální dimenzi dětských skupinových her - vliv zkušenosti s cirkusovou pedagogikou
Orientation in the moral dimension of children group games - the influence of experience with circus pedagogy
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170621Identifiers
Study Information System: 221572
Collections
- Kvalifikační práce [17610]
Author
Advisor
Referee
Pavlas Martanová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Morální usuzování, hry organizované jako soutěž, hry organizované jako spolupráce, heteronomní morálka, autonomní morálka, cirkusová pedagogika, Nový cirkus, sociální cirkusKeywords (English)
Moral judgment, games organized as competition, games organized as cooperation, heteronomous morality, autonomous morality, circus pedagogy, New circus, social circusKuruczová v návaznosti na Piagetovy výzkumy morálního usuzování dětí zjistila, že u dětí ve školním věku vývoj orientace v morální dimenzi hry organizované jako soutěž výrazně předbíhal vývoj orientace v morální dimenzi hry organizované jako spolupráce. Podle Kuruczové značné rozdíly v míře orientovanosti mezi oběma typy her mohou souviset s tím, jak běžné školní instituce staví na soutěžní ideologii, čímž podporují cit pro sociální vztahy v herním soutěžení na úkor citlivosti v herní spolupráci. Diskutovala poté, že by tomu mohlo být jinak u dětí se zkušeností s cirkusovou pedagogikou, která staví na ideologii spolupráce. Cílem této práce bylo přispět k Piagetově teorii vývoje morálního usuzování dětí a prověřit, zda se alternativní zkušenost dětí projeví na jejich morální orientaci v rámci dětských skupinových her a v rámci přechodu od heteronomie k autonomii v chápání imperativu poslušnosti vůči autoritě. Teoretická východiska zahrnují hlavní poznatky Piagetovy teorie morálního usuzování dětí. Následně se zaměřují na ideologii cirkusové pedagogiky a sociálního cirkusu, včetně poznatků o jejich pozitivním vlivu na vývoj dětí a mládeže. Metodou výzkumu byly klinické rozhovory o morálně problematických příbězích. Výzkumný vzorek tvořilo 79 respondentů se skladbou jednotlivých skupin dětí, které...
Following Piaget's research on children's moral judgment, Kuruczova found that in school aged children, the development of orientation in the moral dimension of games organized as a competition significantly preceded the development of orientation in the moral dimension of games organized as cooperation. According to Kuruczova, considerable differences in the degree of orientation between the two types of games may be related to how ordinary school institutions build on competitive ideology, thereby promoting a sense of social relations in the game competition at the expense of sensitivity in game cooperation. Thereafter she discussed that it could be different for children with experience with circus pedagogy, which builds on the ideology of cooperation. The objective of this thesis was to contribute to Piaget's theory of the development of children's moral judgment and to examine whether children's alternative experiences affect their moral orientation in the children's group games and the transition from heteronomy to autonomy in understanding the imperative of obedience to authority. Theoretical introduction includes the main findings of Piaget's theory of moral judgment of children. Than it focusses on the ideology of circus pedagogy and social circus, including knowledge about their positive...