Distanční vzdělávání z pohledu pedagoga na 1. stupně ZŠ
Teacher Perspective on Distance Learning at Primary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170196Identifiers
Study Information System: 236707
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Distanční vzdělávání, e-learning, akční výzkum, informační systém, reflexeKeywords (English)
Distance education, e-learning, action research, information system, reflectionTato diplomová práce se zabývá současným stavem distančního vzdělávání na 1. stupni ZŠ konkrétní škole ve 4. a 5. ročníku v období školního roku 2020/2021. Stěžejní část představuje struktury řízení distančního vzdělávání realizující vybrané metody online výuky - tvorbu studijních materiálů (distančních opor), zpřístupnění těchto materiálů žákům a realizaci zpětné vazby oběma směry. Dále se věnuje pedagogickým a didaktickým aspektům distančního vzdělávání včetně srovnání odlišností mezi distanční a prezenční výukou v období: leden až červen 2020 a září 2020 až květen 2021. Empirická část diplomové práce byla realizována jako akční výzkum. Je zde porovnáváno období počátku distanční výuky, březen 2020 - PRVNÍ FÁZE, s dobou od října 2020 - DRUHÁ FÁZE. Také jsou zde porovnány výkony dvou vybraných žáku a vliv distančního vzdělávání na jejich výkon od ledna 2020 do května 2021. Podpůrná zjištění k dané problematice jsou podložena prostřednictvím několika metod (dotazníkového šetření, diskuse s žáky a výsledky žáků z testů). Závěr práce zahrnuje zhodnocení procesu výuky v první a druhé fázi distančního vzdělávání, dopady na žáka a doporučení dalších postupů. KLÍČOVÁ SLOVA Distanční vzdělávání, e-learning, akční výzkum, informační systém, reflexe.
This diploma thesis deals with the current state of distance education at the 1st stage of primary school (4th and 5th grade) year 2020/2021. The main part presents the management structures of distance education with the implementation of selected online's methods teaching and creation of materials' study (distance learning). These materials are making available to students with the possibility to provide feedbacks in both directions. It also deals with pedagogical and didactic aspects of distance education, including a comparison of differences between distance and full-time teaching (duration: January to June 2020 and September 2020 to May 2021). The empirical part of the thesis was carried out as action research. It compares the period of the beginning of distance learning, March 2020 - FIRST PHASE, with the period from October 2020 - SECOND PHASE. It also compares the performance of two selected students and the impact of distance education on their performance from January 2020 to May 2021. Supporting findings on the issue are substantiate by several methods (questionnaire survey, discussion with students and student results from tests). The conclusion of the thesis includes an evaluation of the teaching process in the first and second phase of distance education, the impact on the student...