Výuka bezpečnostních témat jako součást výchovy ke zdraví
Teaching security topics as part of health education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170101Identifiers
Study Information System: 200306
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mimořádné situace, bezpečná škola, výchova ke zdravíKeywords (English)
Emergency situations, safe school, health educationTato diplomová práce se zabývá výukou bezpečnostních témat jako součást výchovy ke zdraví. Teoretická část nejprve vymezuje pojmy problematiky. Následně, na základě literární rešerše, popisuje výuku ochrany člověka za mimořádných událostí a běžných rizik na našich školách od historie po současnost a poté pojednává o začlenění dané tematiky do současného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Práce přináší také sestavený přehled dostupných materiálů, které obsahují metodickou podporu pro přípravy vlastních vyučovacích hodin. V neposlední řadě práce na základě dat šetření České školní inspekce a její tematické zprávy "Vzdělávání v bezpečnostních tématech" představuje analýzu současné situace v ČR. Cílem praktické části této práce bylo provedení kvantitativního výzkumu, který zjišťoval hodnocení kurzu "Proškolení před pedagogickými praxemi" jeho absolventy v akademickém roce 2019/2020. Kurzem, před nástupem na praxe ve školách, prošli v daném roce studenti Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že studenti kurz hodnotí jednoznačně jako přínosný. Jako tři nejdůležitější moduly kurzu zvolili respondenti Běžná rizika na školách (úrazy), Požární bezpečnost a Bezpečnost v dopravě. Jako nejobtížnější se studentům jevily moduly Legislativa ve...
This diploma thesis deals with the methodology of teaching safety instructions in Health Education classes in schools. The theoretical part defines the key concepts of the subject. Subsequently, based on a research of a variety of academic sources, this thesis describes people protection and safety, both in emergency situations and everyday life safety hazards, taught in schools on primary and lower secondary level throughout the history up to the present. It also discusses the incorporation of this subject into the national curriculum. Furthermore, the thesis contains a concise overview of available teaching aids suitable for lesson preparation. In addition, the analysis of the present situation pertaining safety education in Czech schools, based on the audit data provided by the Department of Czech Educational Inspection, is introduced. The goal of the practical part of this work was the execution of a quantitative study, looking into the evaluation of the course Preparatory Training Proceeding Practical Teaching in the year 2019/2020. The evaluation was supplied by the participants of this course - the students of the Faculty of Education of Charles University. A survey was carried out, by means of a questionnaire, with a unanimous approval of the course, which the students viewed as beneficial....