Role učitele a rodiny ve vzdělávání školně neúspěšných žáků na 1. stupni ZŠ
The role of the teacher and family in primary school education of unsuccessful pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157422Identifiers
Study Information System: 233062
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Smetáčková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní neúspěšnost, pojetí školní neúspěšnosti, příčiny školní neúspěšnosti, základní škola, učitel, rodina, efektivní postupyKeywords (English)
school failure, concepts of school failure, causes of school failure, primary school, teacher, family, effective methodsDiplomová práce se zabývá rolí učitele a rodiny ve vzdělávání školně neúspěšných žáků na 1. stupni ZŠ. První a zároveň nejrozsáhlejší kapitola teoretické části se věnuje vymezení školní neúspěšnosti a jejím různým pojetím, dále se zaměřuje na příčiny školní neúspěšnosti, jejichž zjišťování je pro efektivní práci učitele zcela nevyhnutelné. Příčiny školní neúspěšnosti mohou mimo jiné souviset s rodinou žáka, jejíž roli se věnuje druhá teoretická kapitola. Ta se zaměřuje na vztah mezi rodinou dítěte a jeho školní úspěšností a vymezuje faktory, jimiž jsou školní výkony a výsledky žáků v souvislosti s rodinným prostředím ovlivňovány. Třetí a současně poslední kapitola teoretické části je zaměřena na efektivní postupy práce se školně neúspěšnými žáky a poskytuje ucelený soubor oblastí, které jsou pro podporu školně neúspěšných žáků významné a které zároveň napomáhají potenciálním neúspěchům předcházet. Empirická část diplomové práce je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu. Cílem této práce je zjistit, jak školní neúspěšnost pojímají učitelé 1. stupně ZŠ a jaké efektivní postupy práce na základě svého pojetí volí. Hlavní výzkumnou metodou jsou rozhovory se třemi učitelkami 2. ročníků ZŠ a jejich následná analýza. Doplňující metodou je pozorování výuky, a to v její prezenční i online podobě....
This diploma thesis deals with the role of the teacher and family in primary school education of unsuccessful pupils. The first and, at the same time, the most extensive chapter of the theoretical part is concerned with the definition of school failure and its different concepts. Moving on, it focuses on the causes of school failure as their determination is absolutely necessary for teachers to be able to work effectively. Causes of school failure, may, inter alia, be related to the pupil's family, whose role is described in the second theoretical chapter. This chapter is focused on the relation between the pupil's family and their success at school and defines the factors that influence the pupils' performances and results in connection with their family environment. The third and last chapter of the theoretical part deals with effective methods of working with the pupils who are unsuccessful at school and provides a comprehensive set of areas that are significant for the support of unsuccessful children and that, at the same time, help prevent potential failure. The empirical part of this diploma thesis is based on qualitative research. The goal of the thesis is to determine how primary school teachers approach school failure and what effective methods they utilize based on their approach. The...