Vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v mateřských školách na Klatovsku
Education of children from socially disadvantaged environments in nursery schools in Klatovy region
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157347Identifiers
Study Information System: 220102
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Koželuhová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sociální znevýhodnění, podpora, dítě předškolního věku, rodina, pedagogKeywords (English)
social disadvantage, support, preschool child, family, teacherDiplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním v mateřských školách. V teoretické části práce je rozpracován pojem sociálního znevýhodnění, jeho příčiny a typy. Text se zabývá také sociální exkluzí a mapuje ekonomickou a demografickou situaci na Klatovsku. Jsou zde uvedeny zákony a vyhlášky týkající se vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část pojednává o možnostech podpory pro děti se sociálním znevýhodněním. Zaměřila jsem se také instituce a organizace, které mohou pomoci pedagogům i rodinám při řešení různých životních situací. Výzkumná část se zaměřuje na pedagogy a zástupce ředitele mateřských škol na Klatovsku, kteří se setkávají s dětmi se sociálním znevýhodněním a zabývají se jejich vzděláváním v mateřských školách. K výzkumu jsem použila metody dotazníku a rozhovoru. Hlavním cílem výzkumného šetření je zjistit postoje učitelů k vzdělávání dětí předškolního věku se sociálním znevýhodněním na Klatovsku, převažující typy sociálního znevýhodnění a zkušenosti pedagogů s podpůrnými opatřeními v praxi. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že četnost výskytu dětí se sociálním znevýhodněním v mateřských školách na Klatovsku je poměrně vysoká a téměř všichni respondenti mají zkušenosti ve vzdělávání a integrací dětí v této oblasti....
The diploma thesis deals with the problematic of education of children with socially disadvantage in nursery schools. The theoretical part elaborates the definition of the social disadvantage, its reasons and types. The text also deals with the social exclusion and the economical and demographical situation in Klatovy region. There thesis mentions also the laws and regulations relating to the children with special educational needs. The theoretical part deals with the possibilities of the support for the children with social disadvantage. I focused also on the institutions and organizations that can help the teachers as well as the families to solve different life situations. The research part focuses on teachers and assistant directors of the nursery schools in Klatovy region who meet and educate children with social disadvantage in the nursery schools. For research, I used the questionnaire and interview method. The main goal of the research inquiry was to find out the attitude of teachers to the education of the preschool children with social disadvantage in Klatovy, the prevailing types of social disadvantage and the experience of teachers with the supportive measures in practice. Thanks to the research performed, I found out that the occurrence frequency of children with social disadvantage in...