Rozvoj myšlení a řeči jako oblast čtenářské pregramotnosti
Speech and thought development as part of reader preliteracy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157255Identifikátory
SIS: 202222
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Laufková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dítě předškolního věku, čtenářská pregramotnost, myšlení, řeč, slovní zásoba, paměť,pozornostKlíčová slova (anglicky)
children of preschool age, reader preliteracy, thought, speech, vocabulary, memory, attentionDiplomová práce se zaměřuje na problematiku rozvoje myšlení a řeči jako oblasti čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce je věnována problematice čtenářské pregramotnosti, rozvoji myšlení a řeči jako oblasti čtenářské pregramotnosti, upozorňuje na riziko vzniku specifických vývojových poruch učení a pojednává o působení předškolní instituce na dítě. Na základě těchto poznatků je sestavena část empirická. Cílem empirické části je zmapování úrovně čtenářské pregramotnosti u dětí ve věku 5 - 6 let v Humpolci. Specificky výzkumné otázky zjišťují erudovanost učitelek mateřských škol v čtenářské pregramotnosti, dále jak učitelky rozvíjí tuto pregramotnost a je navržena testová baterie pro následné zjištění úrovně čtenářské pregramotnosti u dětí. V empirické části diplomové práce jsou kombinovány dvě metody získávání dat, dotazníkové šetření a pozorování dětí během plnění úkolů v testové baterii. Prokázala se poměrně dobrá úroveň čtenářské pregramotnosti u dětí ve věku 5 - 6 let, ovšem s velkými individuálními rozdíly mezi dětmi. KLÍČOVÁ SLOVA dítě předškolního věku, čtenářská pregramotnost, myšlení, řeč, slovní zásoba, paměť, pozornost
This diploma thesis focuses on the issues of thought and speech development in the area of reading preliteracy of preschool children. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is devoted to the issues of reading preliteracy, thought and speech development in the area of reading preliteracy, drawing attention to the risk of developing specific learning disabilities and discusses the impact of pre-school institutions on children. The empirical part is compiled based on this knowledge. The aim of the empirical part is to map the level of reading preliteracy in children aged 5 - 6 in Humpolec. Specific research questions investigate the preliteracy teaching skills of kindergarten teachers, as well as the way how teachers develop these reading skills and a range of tests for the subsequent evalution of reading preliteracy levels of children. The empirical part of the thesis combines two methods of data acquisition, questionnaire surveys and observation of children during the performance of tasks in the tests. There was a relatively good level of reading preliteracy among children aged 5 - 6, but with large individual differences among children. KEYWORDS children of preschool age, reader preliteracy, thought, speech, vocabulary, memory, attention