Zobrazit minimální záznam

The Process of Entrolling Children to the Pre-school education
dc.contributor.advisorBurianová, Jana
dc.creatorŠvarcová, Libuše
dc.date.accessioned2017-04-10T13:12:37Z
dc.date.available2017-04-10T13:12:37Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15512
dc.description.abstractThe final bachelor work is particularly concerned with the process of enrolling children to the pre-school education and with finding out circumstances influencing this process. It considers the way of taking children into nursery schools complying with all legal regulations and emphasizing the Convention on the Rights of the Children, and it draws attention to the different wording of the law on the children's enrolments. It maps hitherto progress, disproportions between the number of applicants and capacitive possibilities of the nursery schools when formulation and use of criteria for enrolling children do not solve the problems with insufficiency of posts in nursery schools. The bachelor work is based on the knowledge included in available literature and legal regulations, my own practice and experience. It compares results of my own research and nation-wide data. It brings up a comprehensive methodical material which in compliance with law could help headmasters of nursery schools in decision-making on administrative action. Using exploratory methods, my own research is assessing if problems related with enrolling children and with capacity of nursery schools are regional or if they are occurring in the whole ČR, and how they are treated.en_US
dc.description.abstractZávěrečná bakalářská práce se zabývá především procesem přijímání dětí předškolnímu vzdělávání a zjišťováním skutečností, které ovlivňují tento proces. Zamýšlí se nad způsobem přijímání dětí do mateřské školy při dodržení všech právních norem, s důrazem na Úmluvu o právech dítěte a upozorňuje na odlišné znění v přednosti přijímání dětí. Mapuje dosavadní vývoj, disproporce mezi počtem žadatelů a kapacitní možností mateřských škol, kdy vytvoření a používání kritérií pro přijetí dětí neřeší problém s nedostatkem míst v mateřských školách. Vychází z poznatků z dosažitelné literatury a právních norem, vlastní praxe a zkušeností. Porovnává výsledky šetření z vlastního výzkumu a celostátních statistických údajů. Přináší ucelený metodický materiál, který by v souladu se zákonem pomohl ředitelům mateřských škol rozhodovat ve správním řízení. Vlastní výzkum, za použití výzkumných metod, analyzuje, zda problémy spojené s přijímáním dětí a kapacitou mateřských škol jsou regionální, nebo v celé ČR a jak jsou řešeny.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePřijímání dětí k předškolnímu vzdělávánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-23
dc.description.departmentCentrum školského managementucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId59463
dc.title.translatedThe Process of Entrolling Children to the Pre-school educationen_US
dc.contributor.refereeKroláková, Dagmar
dc.identifier.aleph001229451
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSchool Managementen_US
thesis.degree.disciplineŠkolský managementcs_CZ
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Centrum školského managementucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csŠkolský managementcs_CZ
uk.degree-discipline.enSchool Managementen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZávěrečná bakalářská práce se zabývá především procesem přijímání dětí předškolnímu vzdělávání a zjišťováním skutečností, které ovlivňují tento proces. Zamýšlí se nad způsobem přijímání dětí do mateřské školy při dodržení všech právních norem, s důrazem na Úmluvu o právech dítěte a upozorňuje na odlišné znění v přednosti přijímání dětí. Mapuje dosavadní vývoj, disproporce mezi počtem žadatelů a kapacitní možností mateřských škol, kdy vytvoření a používání kritérií pro přijetí dětí neřeší problém s nedostatkem míst v mateřských školách. Vychází z poznatků z dosažitelné literatury a právních norem, vlastní praxe a zkušeností. Porovnává výsledky šetření z vlastního výzkumu a celostátních statistických údajů. Přináší ucelený metodický materiál, který by v souladu se zákonem pomohl ředitelům mateřských škol rozhodovat ve správním řízení. Vlastní výzkum, za použití výzkumných metod, analyzuje, zda problémy spojené s přijímáním dětí a kapacitou mateřských škol jsou regionální, nebo v celé ČR a jak jsou řešeny.cs_CZ
uk.abstract.enThe final bachelor work is particularly concerned with the process of enrolling children to the pre-school education and with finding out circumstances influencing this process. It considers the way of taking children into nursery schools complying with all legal regulations and emphasizing the Convention on the Rights of the Children, and it draws attention to the different wording of the law on the children's enrolments. It maps hitherto progress, disproportions between the number of applicants and capacitive possibilities of the nursery schools when formulation and use of criteria for enrolling children do not solve the problems with insufficiency of posts in nursery schools. The bachelor work is based on the knowledge included in available literature and legal regulations, my own practice and experience. It compares results of my own research and nation-wide data. It brings up a comprehensive methodical material which in compliance with law could help headmasters of nursery schools in decision-making on administrative action. Using exploratory methods, my own research is assessing if problems related with enrolling children and with capacity of nursery schools are regional or if they are occurring in the whole ČR, and how they are treated.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Centrum školského managementucs_CZ
dc.identifier.lisID990012294510106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV