Show simple item record

Unemployment in Ireland
dc.contributor.advisorTichá, Milena
dc.creatorVosecká, Michaela
dc.date.accessioned2017-04-10T13:08:03Z
dc.date.available2017-04-10T13:08:03Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15490
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to give an overview about unemployment. There are some reasons for this topic. First of all, it is the fact that unemployment is a very serious problem; secondly, only a good knowledge about it can help us to solve it. The first step to understand the phenomenon of unemployment was being aware of what it really means. Secondly, we had to know why unemployment origins. Then, the kinds of unemployment were introduced and explained. Finally, the thesis focused on the way two main economic schools look at unemployment and how their attitudes towards it can be seen in real politics. That was all for the theoretical part. I have chosen Ireland for the practical part because it is a country very similar to ours (considering the size) and their unemployment rate was 10.4% lower in the year 2000 than in 1991. The surveys of single unemployment rates confirmed the idea that the main reason for this incredible decrease was investments into human sources. In other words, these caused the starting up of the economy and attracted foreign investments which finally led to the previous mentioned low unemployment rate.en_US
dc.description.abstractCílem této práce bylo poskytnout obraz o fenoménu nezaměstnanosti. Cílem prvním bylo definovat přesně, co to vlastně nezaměstnanost je. Ač se to mohlo zdát na první pohled snadné, při upřesňování tohoto pojmu se ukázaly různé problémy. Je totiž potřeba přesně si stanovit pojmy, nezaměňovat osoby nezaměstnané s lidmi ekonomicky neaktivními apod. Zároveň je třeba vždy si ověřit z jaké definice vychází daný stát, když tvrdí, že osoba je bez placené práce. Když se všechny definice spojily, bylo možné vytvořit závěr, že nezaměstnaný je ten, kdo nemá placené zaměstnání, je registrovaný na úřadu práce (či jiné obdobné instituci), práci si hledá a v určité době je do ní ochoten nastoupit. Po stanovení pojmu nezaměstnaného se logicky nabízela otázka, jak nezaměstnanost vzniká?cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleNezaměstnanost v Irskucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-19
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58841
dc.title.translatedUnemployment in Irelanden_US
dc.contributor.refereeHolubec, Stanislav
dc.identifier.aleph001012793
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Sciensesen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Sciensesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této práce bylo poskytnout obraz o fenoménu nezaměstnanosti. Cílem prvním bylo definovat přesně, co to vlastně nezaměstnanost je. Ač se to mohlo zdát na první pohled snadné, při upřesňování tohoto pojmu se ukázaly různé problémy. Je totiž potřeba přesně si stanovit pojmy, nezaměňovat osoby nezaměstnané s lidmi ekonomicky neaktivními apod. Zároveň je třeba vždy si ověřit z jaké definice vychází daný stát, když tvrdí, že osoba je bez placené práce. Když se všechny definice spojily, bylo možné vytvořit závěr, že nezaměstnaný je ten, kdo nemá placené zaměstnání, je registrovaný na úřadu práce (či jiné obdobné instituci), práci si hledá a v určité době je do ní ochoten nastoupit. Po stanovení pojmu nezaměstnaného se logicky nabízela otázka, jak nezaměstnanost vzniká?cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to give an overview about unemployment. There are some reasons for this topic. First of all, it is the fact that unemployment is a very serious problem; secondly, only a good knowledge about it can help us to solve it. The first step to understand the phenomenon of unemployment was being aware of what it really means. Secondly, we had to know why unemployment origins. Then, the kinds of unemployment were introduced and explained. Finally, the thesis focused on the way two main economic schools look at unemployment and how their attitudes towards it can be seen in real politics. That was all for the theoretical part. I have chosen Ireland for the practical part because it is a country very similar to ours (considering the size) and their unemployment rate was 10.4% lower in the year 2000 than in 1991. The surveys of single unemployment rates confirmed the idea that the main reason for this incredible decrease was investments into human sources. In other words, these caused the starting up of the economy and attracted foreign investments which finally led to the previous mentioned low unemployment rate.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.identifier.lisID990010127930106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV