Show simple item record

Development of graphomotorie stills and habits for future writing in litthanders at nursery school
dc.contributor.advisorKropáčková, Jana
dc.creatorKřápová, Jarmila
dc.date.accessioned2017-04-10T12:47:30Z
dc.date.available2017-04-10T12:47:30Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15401
dc.description.abstractThis dissertation deals with the issue of left-handedness in pre-school children in connection with entrance into primary school, particularly by possibilities of the development of graphomotoric skills and habits for future writing in lefthanders at nursery school. The theoretical part deals with terms of laterality, possibilities of diagnostics and the issue of left-handedness in history of society. Inseparable part of the work is the sequence of graphomotoric activities in the pre-school age for initial teaching of writing, the chapter dealing with left-handwriting methodology and the selection of suitable tools for lefthanders. The practical part is concentrating on the acquisition of correct habits and skills of left-handers for later writing by the help of graphomotoric programmes realized at nursery schools. The views of nursery schools teachers and parents on left-handedness and its contemporary problems form the completive part.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou levorukosti u předškolních dětí v souvislosti se vstupem do základní školy, konkrétně možnostmi rozvoje grafomotorických dovedností a návyků pro budoucí psaní u leváků v mateřské škole. Teoretická část je věnována terminologii laterality, možnostem diagnostiky a otázce leváctví v historii společnosti. Nedílnou součástí práce je návaznost grafomotorických činností v předškolním věku na počáteční výuku psaní, kapitola zabývající se metodikou psaní levou rukou a výběru vhodných pomůcek pro leváky. Praktická část je zaměřena na získávání správných návyků a dovedností leváků pro pozdější psaní pomocí grafomotorických programů realizovaných na mateřských školách. Doplňující část tvoří názory učitelek mateřských škol a rodičů na leváctví a jeho současnou problematiku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleRozvoj grafomotorických dovedností a návyků pro budoucí psaní u leváků v mateřské školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-16
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58433
dc.title.translatedDevelopment of graphomotorie stills and habits for future writing in litthanders at nursery schoolen_US
dc.contributor.refereeLinková, Marie
dc.identifier.aleph000976850
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou levorukosti u předškolních dětí v souvislosti se vstupem do základní školy, konkrétně možnostmi rozvoje grafomotorických dovedností a návyků pro budoucí psaní u leváků v mateřské škole. Teoretická část je věnována terminologii laterality, možnostem diagnostiky a otázce leváctví v historii společnosti. Nedílnou součástí práce je návaznost grafomotorických činností v předškolním věku na počáteční výuku psaní, kapitola zabývající se metodikou psaní levou rukou a výběru vhodných pomůcek pro leváky. Praktická část je zaměřena na získávání správných návyků a dovedností leváků pro pozdější psaní pomocí grafomotorických programů realizovaných na mateřských školách. Doplňující část tvoří názory učitelek mateřských škol a rodičů na leváctví a jeho současnou problematiku.cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation deals with the issue of left-handedness in pre-school children in connection with entrance into primary school, particularly by possibilities of the development of graphomotoric skills and habits for future writing in lefthanders at nursery school. The theoretical part deals with terms of laterality, possibilities of diagnostics and the issue of left-handedness in history of society. Inseparable part of the work is the sequence of graphomotoric activities in the pre-school age for initial teaching of writing, the chapter dealing with left-handwriting methodology and the selection of suitable tools for lefthanders. The practical part is concentrating on the acquisition of correct habits and skills of left-handers for later writing by the help of graphomotoric programmes realized at nursery schools. The views of nursery schools teachers and parents on left-handedness and its contemporary problems form the completive part.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV