Přípravná plavecká výuka dětí s mentálním postižením
Preparatory training of swimming with mentally handicapped children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15305Identifiers
Study Information System: 30153
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Peslová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název práce: Přípravná plavecká výuka dětí s mentálním postižením Cíle práce: Cílem výzkumu je navrhnout a ověřit vhodné didaktické kroky při nácviku plaveckých dovedností v přípravné plavecké výuce u dětí s mentálním postižením. Analýza odborné literatury a realizace experimentální výuky umožní formulovat nové poznatky a vyhodnotit praktické zkušenosti formou doporučení pro praxi. Metoda: Výzkum bude sledovat schopnosti a plavecké dovednosti dětí s mentálním postižením v přípravné plavecké výuce. Použijeme metodu kvalitativního přímého a zúčastněného pozorování. Sběr dat bude proveden formou sociologického šetření u rodičů, kasuistikou a rozhovorem probandů. Současně získáme data pomocí dotazníků pro pedagogické pracovníky. Použijeme také metodu evaluace, praktické zkoušení a škálování. Výsledky: Výzkumem jsme zjistily, že vždy záleží na charakteru a míře postižení, na momentálním a psychickém stavu jedince. Přípravná plavecká výuka dětí s mentálním postižením je zdlouhavá až několikaletá. Za nejdůležitější v přípravné výuce považujeme adaptaci na vodní prostředí, nácvik plaveckého dýchání a plavecké polohy. Ve většině případů je nutný individuální přístup. Klíčová slova: přípravná plavecká výuka, adaptace, plavecké dýchání, plavecké polohy, mentální postižení
Subject matter: Preparatory training of swimming with mentally handicapped children Objectives: The main goal of this research work is to outline and to check suitable didactic methods during preparatory swimming training lessons with mentally handicapped children. The analysis of specialized literature and the realization of experimental education make definding of informations and analysing of practical experience through the recommending-form for practical use possible. Method: The research work will observe abilities and swimming skills of mentally handicapped children during preparatory swimming classes. Method of qualitative, direct and participating observation will be used. Data will be collected in form of social survey with parents, casuistry and interviews with experimentee. At the same time further data will be gained with help of questionnaires for pedagogical workers. We will also use a method of evaluation, practical testing and scaling. Results: The research worked has proved that it always depends on the character, extent of handicap and on momentary mental condition of the individual. Preparatory swimming training with mentally handicapped children is time consuming and can take several years. The most important steps during preparatory swimming classes are adaptation to water, learning...