Pracovní listy zaměřené na vztah celek a jeho části
Work sheets focused on the relation between whole and its parts
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152839Identifikátory
SIS: 214757
Kolekce
- Kvalifikační práce [18627]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvaszová, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
18. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pracovní list, celek, kompozice, dekompozice, korekceKlíčová slova (anglicky)
work sheet, whole, composition, decomposition, correctionBakalářská práce se věnuje dětskému vnímání celku a jeho částí při práci s pracovními listy. Pracovní listy nejsou chápány izolovaně, ale jsou zasazeny do specifické didaktické struk- tury v rámci školního projektu zaměřeného na Pražské pověsti a legendy. Práce představuje vybrané aktivity formulované k vytvořeným pracovním listům, k jejichž řešení jsou použity různé metody práce. Předložená práce vychází z Teoretické část zaměřené na dítě předškolního věku, před- matematickou gramotnost a pracovní listy. Praktická část představuje vytvořené pracovní listy, úkoly a jejich charakteristiku. Užití pracovních listů v praxi mateřské školy bylo sledováno v rámci kvalitativního výzkumu na vzorku třinácti předškolních dětí jedné mateřské školy. Všechny pracovní listy se vztahují k problematice "celek a jeho části", každý jiným způsobem. Proces řešení předpokládá činnosti spojené s porovnáváním, usuzováním a uvažováním, s uspořádáním, tříděním, kompletací a dekompozicí. Proces řešení úkolů dětmi je natočen na videozáznam a posléze analyzován. Metodami řešení bakalářského úkolu byly rešerše, kvali- tativní výzkum, pozorování, evidence sledovaných jevů, analýza a diskuze. Analýzou dat došlo k rozdělení pracovních listů na použitelné v původním zadání a na pracovní listy, které vyžadují dílčí úpravy. Analýza...
The bachelor's thesis deals with children's perception of the whole and its parts, when working with worksheets. Worksheets are not understood separately, but are integrated in a specific didactic structure within a school project focused on Prague's legends. The work presents a selection of activities formulated to the created worksheets, which are solved by different approaches. The presented work is based on the theoretical part which is focused on preschool children, pre-mathematical literacy and worksheets. The practical part consists of the created worksheets, tasks and their characteristics. The use of worksheets during practise in kindergarten was monitored in a qualitative research on a sample of thirteen preschool children of one kindergarten. All worksheets were debating the matter of "the whole and its parts", each in a different way. The solution process presupposes activities connected with comparison, reasoning, with arrangement, sorting, assembly and decomposition. The process of solving tasks by children is recorded on video and then analyzed. The methods of solving the bachelor's task were research, qualitative research, observation, registration of observed phenomena, analysis and discussion. The data analysis divided the worksheets into usable in the original assignment and...