Přístup k trans a nebinárním studujícím v českých školách
Approach towards trans and non-binary students in Czech schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151067Identifikátory
SIS: 232275
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Květoňová, Lea
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
trans identity, nebinarita, gender, genderová inkluze, rovné příležitostiKlíčová slova (anglicky)
trans identity, nonbinary, gender, gender inclusivity, equal opportunities1 ABSTRAKT Cílem práce bylo prozkoumat přístup škol k trans a nebinárnímu žactvu a studentstvu v českém prostředí. Teoretická část představuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice a zasazuje jej do kontextu českého vzdělávacího systému. Praktická část práce přináší kvantitativní výzkum věnovaný posouzení celé situace v komplexní podobě z pohledu samotných trans a nebinárních studujících, s rozšířením o kvalitativní vhled. Konkrétně se šetření prováděné prostřednictvím elektronických dotazníků zaměřovalo na zkušenosti z oblasti: postupu školy po coming outu; řešení konkrétních specifických situací; přístupu školy ke queer a genderovým otázkám; bezpečí v prostředí školy. Výzkumu se zúčastnilo 105 osob, které poskytly 122 zkušeností ze škol v rámci primárního, sekundárního i terciálního vzdělávání. Výsledky přinesly podrobný popis stávající situace a její výrazné různorodosti, přičemž poukázaly také na konkrétní problematicky řešené aspekty a na rozdíly v míře respektu k identitám studujících osob rostoucí spolu se stupni vzdělávání. Variabilita výsledků výzkumu a často se vyskytující nerespektující postoje a přístupy tak korelují s teoretickým zjištěním, že neexistují žádné oficiálně stanovené postupy nebo doporučení, která by školám a jednotlivým osobám v nich působícím pomáhala...
1 ABSTRACT The aim of the thesis was to explore the approach of schools towards trans and nonbinary students in Czech Republic. The theoretical part presents an analysis and comparison of various approaches to this issue and places it in the context of the Czech educational system. The practical part of the thesis brings quantitative research devoted to the assessment of the whole situation in a comprehensive form from the perspective of trans and nonbinary students themselves, with an extension of qualitative insight. The survey conducted through electronic questionnaires focused on experiences in the field of: school procedure after coming out; solving specific situations; the school's approach to queer and gender themes; safety in the school environment. The research involved 105 people who provided 122 experiences from schools in primary, secondary and tertiary education. The results provided a detailed description of the current situation and its significant diversity, while also pointing to specific problematic aspects and differences in the degree of respect for the identities of students growing along with the level of education. The variability of research results and frequently mentioned disregarding attitudes and approaches correlate with the theoretical finding that there are no officially...
