Využití CHKO Brdy ve výuce přírodopisu a biologie
Use of the Brdy PLA in High-School Science Teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150649Identifiers
Study Information System: 237511
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Hanel, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
základní škola, střední škola, přírodopis a biologie, studijní exkurze, chráněné krajinné oblasti (CHKO), CHKO Brdy, ochrana přírodyKeywords (English)
elementary school, secondary school, natural history and biology, field trip, educational excursion, protected landscape areas (PLA), PLA Brdy, nature protectionPráce se věnuje tématu využití nedávno vzniklé chráněné krajinné oblasti Brdy ve výuce přírodopisu a biologie na základních a středních školách v oblastech s ní bezprostředně sousedících. Teoretická část této diplomové práce je zaměřena na shrnutí poznatků, týkajících se vymezení chráněných krajinných oblastí, blíže čtenáře seznamuje s charakteristikami CHKO Brdy, a to především s jejími přírodovědnými aspekty a specifiky. V krátkosti se práce věnuje metodám výuky a podrobněji pak formě výuky v podobě přírodovědné exkurze a možnostem, jak lze CHKO Brdy pro tento účel využít. Klíčovou součástí této práce je výzkumná část, která formou dotazníkového šetření zjišťuje postoje a dosavadní praxi učitelů, žáků a studentů na základních a středních školách přilehlých k CHKO Brdy k přírodovědným exkurzím a možnostem využít k nim právě tuto chráněnou krajinnou oblast. K tomu byly využity dva různé dotazníky: Jeden koncipovaný pro učitele (16 otázek, 26 respondentů) a druhý pro žáky a studenty (30 otázek, 152 respondentů). Výsledná databáze sestává z téměř 5000 odpovědí, které byly analyzovány. Výsledky šetření ukazují, že zájem o přírodu a její ochranu, jakož i znalosti o CHKO Brdy jsou mezi žáky a studenty velmi vysoké. Zájem o využívání exkurzí ze strany vedení škol a jednotlivých pedagogů je značný, ale...
Presented work studies the possibilities of recently established protected landscape area (PLA) Brdy for a systematic use in teaching nature and biology related subjects at schools closely neighboring the PLA. The theoretical part of this diploma work makes a resume of basic information regarding the legal status of PLA's and introduces the reader into main facts about the PLA Brdy focusing on its natural aspects and specifics. General methods of education are reviewed briefly, followed by a more detailed discussion about the educational form of field trip and about possibilities how such trips or excursions to the PLA Brdy can be used in the education practice. The key part of this work is a relatively large questionnaire research for teachers, pupils and students of elementary and secondary schools next to Brdy. It establishes a database of their approaches to and existing experiences with field trips generally and excursions into PLA Brdy in particular. Two separate questionnaires have been used: one for teachers (16 questions, 26 respondents) and another one for pupils and students (30 questions, 152 respondents). Therefore, the database is composed of nearly 5000 responses which have been analyzed. The results show that interviewed pupils and students are clearly interested in the nature and...