Geometrické pojmy kolmost a rovnoběžnost ve 4. a 5. ročníku ZŠ
Geometrical concepts of perpendicularity and parallelism in 4th and 5th grade of primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150229Identifiers
Study Information System: 216607
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Referee
Jirotková, Darina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
analýza myšlenkových procesů u žáků 4. a 5. ročníku ZŠ, experiment, kolmost (kolmý, kolmice, pravoúhlý, pravoúhelník, ), rovnoběžnost (rovnoběžný, rovnoběžky, rovnoběžník, ), zkoumání různého přístupu k zavádění geometrických pojmů kolmost a rovnoběžnostKeywords (English)
analysis of thinking processes of pupils in 4rd and 5th grade of primary school, experiment, perpendicularity (perpencidular, perpendicular lines, right angle, rectanguler, ), parallelism (parallel, parallels, parallelogram, ), exploring different approaches to implentation of geometrical concepts of perpendicularity and parallelismDiplomová práce se zaměřuje na žáky 4. a 5. tříd základních škol, u kterých je zkoumána znalost geometrických pojmů kolmost a rovnoběžnost a hloubka jejich porozumění. V teoretické části práce jsou vymezeny geometrické pojmy kolmost a rovnoběžnost. Další kapitoly představují různé teorie zabývající se procesem budování poznatků a kategorie vymezující vývoj jazyka užívaného v geometrii. V rámci kurikulárních dokumentů jsou také zkoumány výstupy týkající se této problematiky za 2. vzdělávací období. Následně jsou popsány tři učebnicové řady, způsob, jakým připravují žáky na porozumění těmto pojmům a jak je zavádějí. Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkum ve formě před-experimentu a dvou experimentů. Nástrojem zkoumání byly vytvořené pracovní listy s různorodými úlohami v tomto tématu, které měly prověřit znalosti žáků o kolmosti a rovnoběžnosti na různých úrovních. Tyto experimenty byly nahrávány a posléze analyzovány prostřednictvím pozorovaných jevů. Na základě těchto jevů byly pak zodpovězeny výzkumné otázky stanovené na začátku výzkumu. Klíčová slova: kolmost, rovnoběžnost, propedeutické úlohy, hloubka porozumění, experiment
The diploma thesis is focused on pupils attending 4th and 5th grade in primary school. These children are observed for their knowledge of perpendicularity and parallelism and their ability to use it in practice. The theoretical part describes two geometrical terms - perpendicularity and parallelism. Other chapters describe different theories of learning, the process of knowledge construction and also the stages of language development in geometry. Furthermore the thesis explores the topic in state curriculum documents. The geometrical terms and their occurance, frequency and preparative tasks are searched in different textbooks. The practical part includes experiments based on qualitative research. The survey is conducted through a worksheet with different types of tasks which were chosen to test the participants' knowledge of above-mentioned terms. These experiments were recorded and analyzed by means of phenomena that appeared. The phenomena allowed me to answer the questions that were posed in the beginning of the research. Key words: perpendicularity, parallelism, preparative tasks, depth of knowledge, experiment