Geometrické pojmy kolmost a rovnoběžnost ve 4. a 5. ročníku ZŠ
Geometrical concepts of perpendicularity and parallelism in 4th and 5th grade of primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150229Identifikátory
SIS: 216607
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirotková, Darina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
8. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
analýza myšlenkových procesů u žáků 4. a 5. ročníku ZŠ, experiment, kolmost (kolmý, kolmice, pravoúhlý, pravoúhelník, ), rovnoběžnost (rovnoběžný, rovnoběžky, rovnoběžník, ), zkoumání různého přístupu k zavádění geometrických pojmů kolmost a rovnoběžnostKlíčová slova (anglicky)
analysis of thinking processes of pupils in 4rd and 5th grade of primary school, experiment, perpendicularity (perpencidular, perpendicular lines, right angle, rectanguler, ), parallelism (parallel, parallels, parallelogram, ), exploring different approaches to implentation of geometrical concepts of perpendicularity and parallelismDiplomová práce se zaměřuje na žáky 4. a 5. tříd základních škol, u kterých je zkoumána znalost geometrických pojmů kolmost a rovnoběžnost a hloubka jejich porozumění. V teoretické části práce jsou vymezeny geometrické pojmy kolmost a rovnoběžnost. Další kapitoly představují různé teorie zabývající se procesem budování poznatků a kategorie vymezující vývoj jazyka užívaného v geometrii. V rámci kurikulárních dokumentů jsou také zkoumány výstupy týkající se této problematiky za 2. vzdělávací období. Následně jsou popsány tři učebnicové řady, způsob, jakým připravují žáky na porozumění těmto pojmům a jak je zavádějí. Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkum ve formě před-experimentu a dvou experimentů. Nástrojem zkoumání byly vytvořené pracovní listy s různorodými úlohami v tomto tématu, které měly prověřit znalosti žáků o kolmosti a rovnoběžnosti na různých úrovních. Tyto experimenty byly nahrávány a posléze analyzovány prostřednictvím pozorovaných jevů. Na základě těchto jevů byly pak zodpovězeny výzkumné otázky stanovené na začátku výzkumu. Klíčová slova: kolmost, rovnoběžnost, propedeutické úlohy, hloubka porozumění, experiment
The diploma thesis is focused on pupils attending 4th and 5th grade in primary school. These children are observed for their knowledge of perpendicularity and parallelism and their ability to use it in practice. The theoretical part describes two geometrical terms - perpendicularity and parallelism. Other chapters describe different theories of learning, the process of knowledge construction and also the stages of language development in geometry. Furthermore the thesis explores the topic in state curriculum documents. The geometrical terms and their occurance, frequency and preparative tasks are searched in different textbooks. The practical part includes experiments based on qualitative research. The survey is conducted through a worksheet with different types of tasks which were chosen to test the participants' knowledge of above-mentioned terms. These experiments were recorded and analyzed by means of phenomena that appeared. The phenomena allowed me to answer the questions that were posed in the beginning of the research. Key words: perpendicularity, parallelism, preparative tasks, depth of knowledge, experiment