Role asistenta pedagoga u žáka s poruchou autistického spektra
The Role of a Teaching Assistant in Aiding Pupils with an Autistic Spectrum Disorder
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148309Identifikátory
SIS: 222737
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
10. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
asistent pedagoga, žák s PAS, pedagogicko-psychologické poradenství, vývojové etapyKlíčová slova (anglicky)
teaching assistant, pupil with ASD, psychological and pedagogical counselling, develomnental milestonesDiplomová práce se zabývá problematikou asistenta pedagoga u žáků s poruchou autistického spektra. Cílem práce je odhalit specifičnost role asistenta pedagoga u žáků s poruchou autistického spektra a pojmenovat důležité aspekty této profese. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje poznatky k tématu. Je zde představena instituce asistenta pedagoga, která je začleněna do systému školského poradenského systému. Dále jsou představeny poruchy autistického spektra. Pozornost je upřena na jejich projevy v rámci školní docházky a možnosti eliminace jejich negativních dopadů. Teoreticky jsou zde pojmenovány vývojové mezníky žáků školního věku a uvedeny základní charakteristiky jednotlivých vývojových období. Praktická část seznamuje čtenáře se zkušenostmi jednotlivých asistentů pedagogů u žáků s poruchou autistického spektra. Je zde uvedena metodologie výzkumu. Výzkumný přístup je kvalitativního rázu. Data jsou sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondentkami. Analýza a interpretace dat je provedena prostřednictvím metody zakotvené teorie. V rámci práce jsou definovány charakteristické oblasti profese asistenta pedagoga. Zkoumají se obecné podobnosti a individuální rozdílnosti. Výsledkem práce je pojmenování rysů společných všem asistentkám u...
The thesis deals with the issue of a teaching assistant aiding pupils with an autistic spectrum disorder. The aim is to uncover the specifics of teaching assistant's role in aiding pupils with an autistic spectrum disorder and enumerate the important aspects of their profession. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical parts summarise the findings regarding the discussed topic. The teaching assistant's institution is introduced here as it is included in the Czech school counselling system. After that, the autistic spectrum disorder is discussed. The attention is focused on the exhibition of this disorder within everyday schooling and the possibilities to eliminate its negative influence. The developmental milestones of pupils attending the elementary school are theoretically enumerated as well as the characteristics of each developmental period. The practical part introduces the reader to the experience of chosen teaching assistant aiding pupils with an autistic spectrum disorder. The methodology of the research is mentioned here. The research approach is qualitative. The data is picked employing partially structured interviews with five respondents. The analysis and the interpretation of the data are done via the grounded theory method. The characteristic...