Vyučovací metody ve výchově ke zdraví
Teaching methods of health education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147916Identifiers
Study Information System: 176132
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Kočí, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výchova ke zdraví, výukové metody, Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání, průřezová témata, klíčové kompetenceKeywords (English)
health education, teaching methods, framework educational program of elementary education, cross-cutting themes, key competenciesCílem diplomové práce je poskytnout čtenáři pohled do vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. Teoretická část práce vymezuje kurikulum a oborovou didaktiku. Znalost těchto dokumentů má vliv na přípravu efektivního vyučovacího procesu. Praktická část práce navrhuje přípravu pětihodinového výukového bloku s využitím tradičních i aktivizačních výukových metod. Výukový blok je zaměřený na téma poskytování první pomoci. Samotná realizace proběhla na základní škole Kořenského na Praze 5 v červnu 2021. Po každé realizované výukové metodě je předložena reflexe a návrh možných zlepšení. Zpětná vazba od žáků byla provedena pomocí dotazníkového šetření. Žáci hodnotili jednotlivé vyučovací metody z hlediska efektivity, náročnosti a zajímavosti pomocí škálování 1-5. Vyhodnocení dotazníkového šetření se účastnilo 37 žáků ze dvou šestých tříd. Jejich odpovědi byly zobrazeny v grafech. Výsledky ukazují, že žáci preferují výuku s aktivizačními prvky. Mezi nejzajímavější aktivity žáci označili nácvik v obvazování a soutěž Riskuj. Výzkum ukázal, že existuje vazba mezi efektivitou a atraktivitou metod. Výstupem diplomové práce je předložení návrhu příprav jednotlivých vyučovacích hodin a jejich ověření v praxi.
Aim of this diploma thesis is to provide the reader an insight into the subject of health education. Theoretical part of this thesis defines curriculum and subject didactics. Knowledge of these two documents has impact on the efficient preparation of teaching process. Practical part of this thesis defines five lessons teaching with the use of traditional and activation methods. Teaching part is focused on providing first aid. The realization itself took place on Primary school Korenskeho in Prague 5 in June 2021. Teacher's feedback is submitted for each realized educational method and proposal of possible improvements was suggested. Feedback from pupils was carried out by questionnaires. Pupils rated individual educational methods in terms of efficiency, difficulty and attractivity by five degree scale. Thirty seven pupils from two sixth grades participated in the survey. Collected data from survey were presented in graphs. Results show that pupils prefer learning with activation elements. The most pupular activities among the pupils were training in bandaging and contest Jeopardy. Analysis showed there is a dependency between effectivity and attractivity of the used methods. Output of this thesis is suggestion of preparations of individual lessons and their verification in practice.