Vojtova metoda a její účinnost při léčení dětí od narození až do dorostového období z pohledu speciálního pedagoga
Vojta's therapy and its effectiveness in treatment of children from birth to adolescence from the perspective of a special educator
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147882Identifiers
Study Information System: 237555
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Volemanová, Marja Annemiek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vojtova metoda, metoda reflexní lokomoce, reflexní terapie, vývoj dítěte, zdravotní postiženíKeywords (English)
Vojta's therapy, the reflex locomotion method, reflexology, child evolution, disabilityBakalářská práce pojednává o Vojtově metodě, tzv. o metodě reflexní lokomoce, a její účinnosti při léčení dětí od narození až do dorostového období z pohledu speciálního pedagoga. Konkrétně se nespecifikuje na určité zdravotní postižení, nýbrž pozoruje aplikaci metody reflexní lokomoce u všemožných disabilit. Teoretická část popisuje úvod do problematiky Vojtovy metody - její historii, definici, indikaci, průběh terapie, terapeutický systém, vývojovou ontogenezi. Praktická část se výhradně zaměřuje na účinnost a úspěšnost léčení metodou reflexní lokomoce u již avizované věkové kategorie dětí. Hlavním cílem kvalitativního výzkumu, který je proveden metodou dotazování, je zjistit, zda v konečném výsledku byla aplikace Vojtovy metody účinná a úspěšná či nikoliv. Celkový počet respondentů je 16 a jsou jimi jak ti, kteří si metodou sami prošli, tak i lidé, kteří s jedinci cvičili. KLÍČOVÁ SLOVA Vojtova metoda, metoda reflexní lokomoce, reflexní terapie, vývoj dítěte, zdravotní postižení
The bachelor's thesis deals with Vojta's method, the reflex locomotion method, and its effectiveness in treatment children from birth to adolescence from the perspective of a special educator. Specifically it's not specified for a particular disability but observes the application of the reflex locomotion method for all kinds of disabilities. The theoretical part describes the introduction to Vojta's method - its history, definition, indication, course of therapy, therapeutic system, developmental ontogenesis. The practical part focuses exclusively on the effectiveness and success of reflex locomotion treatment in already announced age group of children. The main goal of qualitative research which is carried out by the method of questioning is to find out whether in the end the application of Vojta's method was effective and successful or not. The total number of respondent is 15 and they are both those who went through the method themselves and people who trained with individuals. KEYWORDS Vojta's therapy, the reflex locomotion method, reflexology, child evolution, disability