Hodnocení motorických dovedností u dětí s poruchou autistického spektra mladšího školního věku praktikující aplikovanou behaviorální analýzu testovou baterií MABC-2
Assessment of motor skills in children of younger school age with autism spectrum disorder practising applied behavior analysis with the MABC-2 test battery
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147876Identifiers
Study Information System: 224843
Collections
- Kvalifikační práce [8923]
Author
Advisor
Referee
Vařeková, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
porucha autistického spektra, motorický vývoj, jemná motorika, hrubá motorika, rovnováha, dětiKeywords (English)
autism spectrum disorder, motor development, manual dexterity, gross motor coordination, balance, childrenNázev: Hodnocení motorických dovedností u dětí mladšího školního věku s poruchou autistického spektra praktikující aplikovanou behaviorální analýzu testovou baterií MABC-2 Cíle: Cílem práce je posouzení motorických dovedností dětí mladšího školního věku s poruchou autistického spektra pomocí testové baterie MABC-2 (Movement Assessment Battery for Children - Second Edition). Získané výsledky budou porovnány s normami pro české děti a s dětmi s poruchami autistického spektra nepraktikující aplikovanou behaviorální analýzu. Metody: Posouzení motorických dovedností dětí s poruchou autistického spektra proběhlo pomocí testové baterie MABC-2 (Henderson et al., 2007) - Movement Assessment Battery for Children - Second Edition. V práci byla použita metoda komparace, a to výsledků dětí s poruchami autistického spektra s normami pro české děti a obou skupin testovaných dětí - jedné skupiny praktikující aplikovanou behaviorální analýzu s druhou skupinou dětí bez této intervence. Výsledky: Zjistili jsme, že děti s poruchou autistického spektra (PAS) v našem vzorku vykazují významně vyšší výskyt motorických obtíží oproti normám pro české děti. Všechny děti s PAS (n=10) zapojené do výzkumu, spadají do 3.zóny (skóre pod 5.percentil), kde se vyskytují významné motorické obtíže. V porovnání třech dílčích komponent...
Title: Assessment of motor skills in children of younger school age with autism spectrum disorder practising applied behavior analysis with the MABC-2 test battery Objectives: The aim of the work is to assess the motor skills of children of younger school age with autism spectrum disorder using the test battery MABC-2 (Movement Assessment Battery for Children - Second Edition). The obtained results will be compared with the standards for Czech children and children with autism spectrum disorder who do not practice Applied Behavior Analysis. Methods: The motor skills of children with autism spectrum disorder were assessed using the MABC-2 test battery (Henderson et al., 2007) - Movement Assessment Battery for Children - Second Edition. The method of comparison was used in the work, namely the results of children with autism spectrum disorder with standards for Czech children and both groups of tested children - one group practicing applied behavior analysis with another group of children without intervention. Results: We found that children with autism spectrum disorder (ASD) in our sample showed a significantly higher incidence of motor problems. All involved children with ASD (n = 10) in the research fall into the 3rd zone (score below the 5th percentile), where there are significant motor...