Kompetenční model ředitelky mateřské školy
Competency model of director nursery school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147106Identifiers
Study Information System: 226824
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hubert, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kompetence, kompetenční model, ředitelka, mateřská školaKeywords (English)
competence, competency model, director, nursery schoolBakalářská práce se zabývá kompetencemi ředitelky mateřské školy. Cílem práce je vytvoření návrhu kompetenčního modelu ředitelky mateřské školy. V teoretické části se pomocí odborné literatury vymezuje pojem kompetence a označuje kompetence potřebné pro vedoucí zaměstnance. Ve třetí kapitole popisuje druhy kompetencí a vznik, druhy a využití kompetenčních modelů. Kompetence, které se v teoretické části dále rozvádí na základě vybraného modelu jsou lídrovské, manažerské, odborné, osobnostní a sociální kompetence. Dále řízení a hodnocení edukačního procesu. Všechny kompetence jsou pozorovatelné na chování člověka. Třetí kapitola se také částečně opírá o historický kontext učitelství a následně funkci ředitele a specifického prostředí mateřské školy. V empirické části je na základě analýzy čtyř rozhovorů a dvou myšlenkových map dotazovaných ředitelek mateřských škol vytvořen návrh kompetenčního modelu pro ředitelku mateřské školy. Kompetenční model má podobu puzzle, jednotlivé dílky tvoří celek - obraz. Jednotlivé kompetence ředitelky mateřské školy vytvářejí celek - kompetenční model, tedy konkrétní podobu osobnosti ředitelky mateřské školy. Práce je určena pro budoucí ředitelky mateřské školy, které se chystají ke konkurznímu řízení, ale také ji lze využít pro identifikaci oblastí, které by mohli či...
The bachelor thesis deals with the competences of the nursery school director. The aim of this work is to create a proposal of a competency model of the nursery school director. In the theoretical part it defines the concept of competence by means of specialized literature and denotes the competences needed for leading employees. The third chapter describes the types of competencies and the origin, types and use of competency models. The competencies that are further elaborated in the theoretical part on the basis of the selected model are leadership, managerial, professional, personal, social competences and management and evaluation of the educational process. All competencies are observable in human behavior. At the end of the third chapter, the historical context and the specific environment are presented in the nursery school. In the empirical part, based on the analysis of four interviews and two mind maps of the interviewed directors of nursery school, a proposal of a competency model for the kindergarten principal is created. The respondents were selected from Prague and the Pardubice region. The competence model takes the form of a puzzle, the individual pieces form a whole - a picture. The individual competencies of the kindergarten principal form a whole - the competence model, ie the...