Strach při nepřevratových skocích v disciplíně přeskok
Fear at Vault in Gymnastics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14676Identifiers
Study Information System: 57496
Collections
- Kvalifikační práce [8841]
Author
Advisor
Referee
Chrudimský, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Název: Strach při nepřevratových skocích v disciplíně přeskok Cílem diplomové práce bylo provést výzkum a popsat metody pro zvládnutí strachu při realizaci nepřevratových skoků v disciplíně přeskok. Dále definovat rozdíly mezi postupy dotazovaných trenérů sportovní gymnastiky a učitelů tělesné výchovy. V teoretické části jsem stručně nastínil charakteristiku problematických emocí a pojmů s touto tematikou spojených, což byl určitý "odrazový můstek'' pro provedení výzkumu. Výzkum byl proveden formou poznávacího polostrukturovaného rozhovoru, tzv. interview, se sedmi učiteli tělesné výchovy a sedmi trenéry sportovní gymnastiky a tento byl podroben kvalitativní analýze. V následujících kapitolách jsem se věnoval stručně historii přeskoku a formám výuky spojených s disciplínou přeskoku. Zjištěná data od trenérů a učitelů byla porovnána mezi sebou a následně i s literaturou. Výsledky: Trenéři sportovní gymnastiky a učitelé tělesné výchovy využívají podobné didaktické metody k odstranění strachu při nepřevratových skocích v disciplíně přeskok. Trenéři sportovní gymnastiky mají kladnější postoj k tréninkovým hodinám. U učitelů všeobecně převládají v hodině tělesné výchovy časové nedostatky při výuce přeskoku, následné nedostatky musí řešit žáci vlastní iniciativou, a to doučovacími hodinami. Všichni se...
Title: Fear at vault in gymnastics The objective of my thesis was to do a research and to describe methods for overmastering the fear at vault. To define also the practice differences on the basis of how the vault is taught by the coaches ofgymnastics and teachers ofphysical training. In the theory section, I sketched out shortly the characteristics of the problematical emotions and concepts related with this topic. It was kind of"take-offplatform" for the research. The research has been done with 7 teachers and 7 coaches by a method of an interview. And the interview was then analyzed. ln the following chapters I attended to the history of vault and teaching form.s related with this discipline. I used realized data and compared them with one another and subsequently with the literature. Results: lt was found out that the tutorial approach of the teachers of physical training and the coaches of gymnastics is very similar. The attitude of the coaches is more positive. In case of the teachers dominates the lack of time in the classes of vault. Subsequent insu:fficiency the students have to solve by their own initiative and by private classes. The approach and used methods between the teachers and the coaches are alike. They coincide with the didactic methods and process. Neither the teacher nor the...