Rozvíjení prostorové představivosti pomocí modelování barevnými krychlemi
Developing space imagination using modelling with coloured cubes
rigorózní práce (UZNÁNO)
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14560Identifikátory
SIS: 149280
Katalog UK: 990020512180106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
6. 2. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Ve své diplomové práci se zabývám problémem prostorové představivosti. Ze své zkušenosti mohu říci, že jsme se v kapitolách o tělesech na základní škole zabývali převážně znázorňováním základních těles a výpočtem povrchů a objemů těchto těles. Do hodin nebyly zařazeny žádné úlohy, které by rozvíjely prostorovou představivost. Sama jsem potom jako studentka na střední škole pozorovala, jaké problémy může způsobit nedostatečně rozvinutá prostorová představivost v kapitolách o stereometrii. Nedostatečná znalost trojrozměrných vztahů a vlastností se potom, podle mého názoru, promítá v neschopnost sestrojit řezy těles danou rovinou i v neschopnost určit kolmost či rovnoběžnost jednotlivých objektů. To potvrzují i názory pedagogů, s kterými jsem o tomto problému diskutovala, i výsledky ankety provedené Josefem Molnárem (Molnár, J.: Z ankety k prostorové představivosti žáků, in: Matematika - Fyzika - Informatika, ročník 2, číslo 3, SPN, Praha 1992-93, str. 113-119). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Ve své diplomové práci se zabývám problémem prostorové představivosti. Ze své zkušenosti mohu říci, že jsme se v kapitolách o tělesech na základní škole zabývali převážně znázorňováním základních těles a výpočtem povrchů a objemů těchto těles. Do hodin nebyly zařazeny žádné úlohy, které by rozvíjely prostorovou představivost. Sama jsem potom jako studentka na střední škole pozorovala, jaké problémy může způsobit nedostatečně rozvinutá prostorová představivost v kapitolách o stereometrii. Nedostatečná znalost trojrozměrných vztahů a vlastností se potom, podle mého názoru, promítá v neschopnost sestrojit řezy těles danou rovinou i v neschopnost určit kolmost či rovnoběžnost jednotlivých objektů. To potvrzují i názory pedagogů, s kterými jsem o tomto problému diskutovala, i výsledky ankety provedené Josefem Molnárem (Molnár, J.: Z ankety k prostorové představivosti žáků, in: Matematika - Fyzika - Informatika, ročník 2, číslo 3, SPN, Praha 1992-93, str. 113-119). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
