Využití interaktivní tabule v hodinách literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Use of the Interactive White Board in Literary education in the First Grade of Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1440Identifiers
Study Information System: 145271
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, čtením a psaním ke kritickému myšlení, čtvrtý ročník základní školy, E-U-R, evokace, interaktivní tabule, prepubescentní čtenář, SMART Board, SMART NotebookKeywords (English)
E-U-R, evocation, fourth grade of primary school, interactive whiteboard, prepubescent reader, reading literacy, reading and writing for critical thinking, reading strategies, SMART Board, SMART NotebookCílem této diplomové práce je zmapovat možnosti využití interaktivní tabule v počáteční fázi výuky literární výchovy, v tzv. evokaci, a to na základě formulovaných poznatků o potřebách a zájmech prepubescentního čtenáře shrnutých v teoretické části. Praktická část spočívá v porovnání výuky s implementací interaktivní tabule a bez ní, přičemž plány vyučovacích lekcí jsou koncipovány podle modelu E-U-R. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že práce s interaktivní tabulí ve čtenářské výchově umožňuje více motivovat žáky k předvídání, usnadňuje učiteli modelaci při zavádění metod rozvíjejících čtenářské strategie, umožňuje lepší vizualizaci problematických míst v textu a nabízí netradiční a účinný způsob sdílení myšlenek a výstupů žáků. Přínosem této práce je nalezení efektivních způsobů využití interaktivní tabule v čtenářské výchově na prvním stupni základních škol zejména pro fázi evokace.
The aim of this diploma thesis is mapping options of the use of the interactive whiteboard in the introductory part of Literature lesson called the evocation, based on formulated findings of needs and interests of the prepubescent reader summarized in the theoretical part. The practical part consists in comparison of teaching with and without the use of the interactive whiteboard, while the lesson plans are conceived in E-U-R model. The undertaken research shows that work with the interactive whiteboard in Literary lessons increase pupils'motivation to predict, makes modelling of reading literacy methods easier, improve vizualization of problematic places in the text and offers unconventional effective way of sharing pupils'ideas and artefacts. The benefit of this work is finding effective ways of the use of the interactive whiteboard in Literature lessons especially in the evocation part of lesson.