Aplikace bazální stimulace v procesu edukace dítěte s dětskou mozkovou obrnou
The application of basal stimulation in the education of child with cerebral palsy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13775Identifiers
Study Information System: 36332
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Malá, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název práce: Aplikace bazální stimulace v procesu edukace u dítěte s dětskou mozkovou obrnou. The application of basal stimulation in the education of a child with cerebral palsy. Cíl práce: Práce si kladla za cíl zjistit možnosti aplikace bazální stimulace v oblasti edukace dětí s DMO a ověřit, jakým způsobem ovlivňuje edukaci dítěte v průběhu jednoho školního roku. Metoda: V diplomové práci byly využity kvalitativní metody sběru dat a to zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor, zdravotnická a školní dokumentace. Výsledky: Poukazují na zlepšení celkového rozvoje dítěte, konkrétně v oblasti hrubé i jemné motoriky, zvýšení soběstačnosti a samostatnosti v sebeobslužných činnostech. Dokazují též získání nových dovedností v oblasti vnímání. Přispívají k porozumění významu doteků v interakci mezi lidmi. Klíčová slova: Vnímání, bazální stimulace, edukace, snoezelen, komunikace. - 3 -
The application of basal stimulation in the education of a child with cerebral palsy. Objective: The work was aimed at identifying opportunities for application of basal stimulation in children with cerebral palsy and verify how education affects child during one school year. method: In this thesis were used qualitative methods of data collection and participant observation, semi-structured interview, medical and school documentation. Results: They point to improve the overall development of the child, specifically in the areas of gross and fine motor skills, increase self-sufficiency and independence in self-care activities. They show also gain new skills in perception. Contribute to the understanding of the importance of touch in interaction between people. Keywords: Perception, basal stimulation, education, snoezelen, communication.