Posouzení validity klasifikace obtížností nové bouldrové oblasti
Validity of new boulder area difficulty scaling
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127220Identifiers
Study Information System: 214685
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Chaloupský, David
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bouldering, klasifikace obtížností, validita, IRCRAKeywords (English)
bouldering, grading scales, IRCRA, validityNázev: Posouzení validity hodnocení klasifikace obtížností v nové bouldrové oblasti. Cíle: Cílem této práce je posoudit validitu klasifikace obtížnosti výstupů při boulderingu v nové oblasti. Metody: Ověření klasifikace obtížností prováděl soubor šesti mužů a čtyř žen. Hodnocení probíhalo během jedné kontinuální návštěvy skal s individuální dobou odpočinku mezi problémy. Lezci klasifikovali 10 výstupů okamžitě po dokončení jednotlivého výstupu a individuálně, bez možnosti radit se o svých odhadech. Navrhovaná obtížnost výstupů pro klasifikaci se pohybovala mezi obtížnostmi 12 až 17 IRCRA. Výsledky: Průměrné hodnocení klasifikace obtížnosti cest vyšlo o 0,89 bodu IRCRA vyšší než prvotní návrh s výskytem drobných rozdílů mezi muži a ženami. Vliv výkonnosti lezců na jejich hodnocení obtížnosti je statisticky nevýznamný. Závěr: Prvovýstupci bouldrů v oblasti Goethovy skalky podhodnocují lezeckou klasifikaci, což dokazuje, že určování obtížnosti v lokálních centrech lezení může být značně zkreslené oproti ustáleným normám. Klíčová slova: bouldering, klasifikace obtížností, validita, IRCRA
Title: Validity assessment of the grading scale evaluation in a new bouldering area. Objectives: The aim of this work is to assess the grading scale validity of bouldering routes in a new area. Methods: Routes grading was verified by a group of six men and four women. The evaluation took place during one continuous visit in the rocks with an individual rest period between problems. The classification of each of the 10 ascents was conducted immediately after finishing the specific problem. It was done individually, without the possibility to consult their guesses and ideas. The proposed difficulties of the classified routes ranged from 12 to 17 IRCRA. Results: The average rating of the route difficulty classification was 0.89 IRCRA points higher than the initial suggestion, with minor differences between men and women. The influence of climbers' performance on their ability to assess routes' difficulty was statistically insignificant. Conclusion: The first climbers of boulders in the area of Goethe rock underestimate the climbing grades, which proves that the determination of difficulty in local climbing centers can be significantly skewed compared to established standards. Keywords: bouldering, grading scales, IRCRA, validity