Obraz dítěte u Komenského, Locka a Rousseaua
Commenius', Locke's and Rousseau's Image of Child
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12717Identifiers
Study Information System: 120691
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Krámský, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
obraz dítěte, osvícenství, humanismus, Locke, Rousseau, KomenskýKeywords (English)
image of a child, Enlightenment, Humanism, Locke, Rousseau, Comenius17. a 18. století připravuje půdu pro moderní chápání dítěte jako svébytné lidské bytosti hodné nejvyšší ochrany a péče. K tomuto novověkému "obratu k dítěti" významně přispělo dílo filosofů Jana Amose Komenského, Johna Locka a Jeana Jacquese Rousseaua. Autor si na pozadí myšlenkových názorů jednotlivých myslitelů všímá, v čem pro každého z nich spočívá jedinečnost a nenahraditelnost dětského věku.
The seeds to the contemporary understanding of a child as a unique human being that deserves the highest degree of protection and care, were planted in the 17th and 18th century. The writings of the philosophers J.A.Comenius, John Locke and J.J. Rousseau have significantly contributed to this modern-era "turn toward the child". Using the background of individual scholars' opinions and ideas, the author is studying or noticing in what each of the thinkers sees the basis of uniqueness and irreplaceability of childhood.