Negativní emoce v plavecké výuce osob s mentálním postižením
Negative emotions in swimming lessons for people with mental disability
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127033Identifiers
Study Information System: 227263
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Miler, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Plavání, mentální postižení, mentální retardace, emoce, OSP, didaktika plaváníKeywords (English)
Swimming, mental disability, mental retardation, emotions, OSP, swimming didacticsNázev práce Negativní emoce v plavecké výuce osob s mentálním postižením Cíl práce Cílem této diplomové práce, je prostřednictvím zvolených metod zjistit výskyt negativních emocí spojených s výukou plavání u osob s mentálním postižením. Dalšími cíli je zjistit podstatu výskytu těchto emocí. Výsledkem řízených rozhovorů a následnou syntézou poznatků by mělo být sestavení zásad, které jsou kauzální pro předcházení a porozumění vzniku negativních emocí spojených s plaveckou výukou u osob s mentálním postižením. Výzkumné otázky 1. Zažívají osoby s mentálním postižením ve spojitosti s výukou plavání negativní emoce? 2. Na základě čeho tyto emoce vznikají? 3. Čím lze vzniku těchto emocí předejít? 4. Jakým způsobem, jde tyto emoce pozitivně ovlivňovat? Hypotézy I. V rámci plavecké výuky osob s mentální retardací se setkáváme s negativními emocemi II. Lze zjistit na základě čeho tyto emoce vznikají III. Negativní emoce lze pozitivně ovlivnit IV. V případě pozitivního ovlivnění těchto emocí se zrychlí motorické učení jedince Metody: Polostrukturovaný rozhovor, který bude vyhodnocen na podkladě kvalitativní analýzy, prostřednictvím Zakotvené teorie a Tématické teorie. Výsledky: Výše uvedené hypotézy se podařilo potvrdit, u osob s mentálním postižením vznikají ve spojitosti s výukou plavání negativní emoce....
Title: Negative emotions in swimming lessons for people with mental disability Objectives: The aim of this diploma thesis is to determine the occurrence of negative emotions associated with swimming lessons in people with mental disabilities through selected methods. Other goals are to find out the nature of the occurrence and the possibility of influencing these emotions. The result of guided interviews and the subsequent synthesis of knowledge should be the development of principles that are causal for the prevention and possible positive influence of negative emotions associated with swimming instruction in people with mental disabilities. Research questions 1. Do people with mental disabilities experience negative emotions in connection with swimming lessons? 2. On what basis do these emotions arise? 3. How can these emotions be prevented? 4. How can these emotions be positively influenced? Hypotheses I. In the swimming lessons of people with mental disabilities, we encounter negative emotions. II. It is possible to find out on the basis of what these emotions arise. III. Negative emotions can be positively influenced. IV. If these emotions are positively influenced, the individual's motor learning will be accelerated. Methods: Semi-structured interview, which will be evaluated on the basis of...