Plavecké pomůcky ve výuce osob s mentálním postižením
Swimming Aids in the Swimming Classes for Mentally Disabled
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126758Identifiers
Study Information System: 220939
Collections
- Kvalifikační práce [8347]
Author
Advisor
Referee
Hubená, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Applied Physical Education and Sport for Persons with Special Needs
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mentální postižení, plavecká výuka, plavecké pomůckyKeywords (English)
Mental Disability, Swimming Classes, Swimming AidsNázev: Plavecké pomůcky ve výuce osob s mentálním postižením Cíle: Hlavním cílem diplomové práce je zaměření se na efektivní využívání plaveckých pomůcek v učení mentálně postižených jedinců. Záměrem práce je prostřednictvím dotazníku získat informace od učitelů plavání osob s mentálním postižením v České republice. Následně ze získaných dat vzešlých z dotazníkového šetření navrhnout optimalizaci využití plaveckého nadlehčení i dalších plaveckých pomůcek během pohybového učení ve vodě. Metody: Pro výzkum byla zvolena metoda dotazníkového šetření, kterého se účastnili učitelé plavání, kteří se dlouhodobě věnují dané problematice. Prostřednictvím dotazníkového šetření se autorka snaží hlouběji prozkoumat a analyzovat úroveň plavecké výuky v praxi. Získaná data z dotazníkového šetření byla důkladně analyzována a utříděna do jednotlivých tabulek. Výsledky: Výzkum prokázal, že v českém prostředí u osob s mentálním postižením dochází k inkluzi do plavecké výuky. V českém prostředí nelze hovořit bezprostředně o plavecké výuce osob s mentálním postižením, protože výuka zahrnuje i jiné druhy zdravotního postižení. Při plavecké výuce dochází k využívání služeb asistenta. Určité pomůcky jsou ve výuce preferovány a některé se naopak nevyužívají. Využívání plaveckých pomůcek je ve výuce ovlivněno odbouráváním...
Title: Swimming Aids in the Swimming Classes for Mentally Disabled Objectives: The aim of the thesis is to identify the effectiveness of swimming aids in the education of mentally disabled. The objective was to collect information from the lectors of swimming classes for mentally disabled people in the Czech Republic. Finally, the data obtained from the questionnaire could suggest the use of floatation aid or other swimming aid during the process of learning how to swim and move in the water. Methods: A method of a questionnaire was used to collect the information: selected swimming lectors specializing in swimming of disabled were invited to fill it out. Answers were analyzed and interpreted in the results section of the thesis, and were supported with tables. Results: Author's research has shown that the inclusion of mentally disabled in swimming classes has progressed. However, in the Czech Republic it was impossible to focus solely on mentally disabled as the swimming classes usually involve people with other disabilities as well. The use of an assistant during the swimming classes was very common. Author confirmed the preference of certain swimming aids among the lectors, and on the other side, some aids were no longer used. Finally, the use of swimming aids mainly supported the overcoming of...