Protokol LIRSPE jako nástroj hodnocení a podpory proinkluzivního přístupu učitelů TV
The LIRSPE protocol as a tool for evaluating and supporting the pro-inclusive approach of PE teachers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126687Identifiers
Study Information System: 225842
Collections
- Kvalifikační práce [8928]
Author
Advisor
Consultant
Půlpán, David
Vařeková, Jitka
Referee
Nováková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Applied Physical Education and Sport for Persons with Special Needs
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), společné vzdělávání v TV, nástroje pro hodnocení pedagogického výkonu, aplikované pohybové aktivityKeywords (English)
pupil with special educational needs (SEN), join education in PE, tools for evaluation of pedagogical performance, adapted physical activitiesNázev: Protokol LIRSPE jako nástroj hodnocení a podpory proinkluzivního přístupu učitelů TV Cíle: Cílem práce je představení protokolu Lieberman-Brian Inclusion Rating Scale for Physical Education (LIRSPE), který se zabývá hodnocením a podporou proinkluzivního přístupu učitelů TV, provedení literární rešerše zaměřené na dosavadní využití tohoto protokolu v evropských zemích, překlad dotazníkové části protokolu do českého jazyka a ověření jeho srozumitelnosti. Metody: Jednalo se o teoreticko-empirickou práci. Teoretická část zpracovala analýzu literárních zdrojů z oblasti inkluze žáků se SVP a představila protokol LIRSPE. V empirické části byla zpracována literární rešerše, mapující dosavadní evropský výzkum související s LIRSPE. Dále byl metodou zpětné translace proveden překlad dotazníkové části protokolu. Následně byla srozumitelnost tohoto překladu ověřena pomocí elektronického dotazníku, který vyplnilo 19 respondentů - studentů 2. a 3. ročníku oboru ATVS OSP na UK FTVS v roce 2021. Průměrný věk respondentů byl 22 let. Výsledky: Na základě 16 zdrojů ze 3 databází a také podkladů poskytnutých spoluautorkou protokolu se podařilo zpracování literární rešerše. Dále byla za účasti tří odbornic z akademické sféry přeložena dotazníková část protokolu LIRSPE. Elektronický dotazník ověřil srozumitelnost...
Title: The LIRSPE protocol as a tool for evaluating and supporting the pro- inclusive approach of PE teachers Objectives: The aim of this thesis is to present the Lieberman-Brian Inclusion Rating Scale for Physical Education (LIRSPE), which deals with evaluation and promotion of a pro-inclusive approach of PE teachers. We start with processing a literature review focused on the current use of this protocol in European countries. Furthermore, we provide a translation of the questionnaire part of the protocol into Czech language, verifying its comprehensibility. Methods: The thesis has theoretical and empirical part. The theoretical section analyses literacy resources from the field of students with special educational needs (SEN) and presents the LIRSPE protocol. The empirical section included literature review on the use of LIRSPE in European countries and a translation of the questionnaire part of the protocol (using the reverse translation method). The comprehensibility of this translation was verified by electronic questionnaire completed by 19 respondents - students of the second and third year of ATVS OSP studies at UK FTVS in 2021, whose average age was 22. Results: Based on 16 sources from 3 databases as well as supporting documents provided by the co-author of the protocol, the literature...