Využití hudební výchovy v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ aneb Pane učiteli, zazpíváme si
Use of music education in mathematics lessons at the 1st stage of elementary school or Let's sing, Mr. teacheronnection between mathematics and music in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126410Identifiers
Study Information System: 223234
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Havlíčková, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Hudba v matematice, rytmus v matematice, hudební nástroje v matematice, motivace, slovní úlohy, rovnice, mezipředmětové vztahy, Gardnerova teorie mnohačetné inteligenceKeywords (English)
Music in mathematics, rythm in mathematics, music instruments in mathematics, motivation, word problem, equation, interdisciplinary relations, Gardner's theory of multiple inteligencePráce se zabývá možností propojení výuky matematiky s hudbou. Teoretická část se zaměřuje na vztah matematiky a hudby, motivaci žáků, teorii mnohačetné inteligence a také na to, zda může hudba přispívat k rozvoji matematického myšlení. Praktická část přináší 5 příprav vyučovacích hodin, kde je hlavní téma hudební výchova a několik dalších možností, jak využít hudební výchovu v rámci jiného matematického tématu. KLÍČOVÁ SLOVA Hudba v matematice, rytmus v matematice, hudební nástroje v matematice, motivace, slovní úlohy, rovnice, mezipředmětové vztahy, Gardnerova teorie mnohačetné inteligence.
The work deals with the possibility of interconnecting the teaching of mathematics with music. The theoretical part focuses on the relationship between mathematics and music, student motivation, the theory of multiple intelligence and also on whether music can contribute to the development of mathematical thinking. The practical part delivers five lesson preparations, where the main topic is music education and several other ways to use music education in another mathematical topic. KEYWORDS Music in mathematics, rhythm in mathematics, musical instruments in mathematics, motivation, word problems, equations, intersubject relations, Gardner's theory of multiple intelligence.