Pasivní slovní zásoba u dětí předškolního věku
Passive vocabulary of preschool children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125914Identifiers
Study Information System: 234278
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pasivní slovní zásoba, narušená komunikační schopnost, vývoj řeči, předškolní věkKeywords (English)
passive vocabulary, impaired communication skills, speech development, preschool age1 Abstrakt Cílem této bakalářské práce je otestovat pasivní slovní zásobu u dětí předškolního věku s dyslálií. Pasivní slovní zásoba je testována u dětí ve věkovém rozmezí čtyř až šesti let. K tomuto testování je použito PPVT-V (Peabody Picture Vocabulary Test) test, jenž je aplikován na české jazykové prostředí. Teoretická část práce se týká vývoje dětí předškolního věku, vývoje jejich řeči, narušené komunikační schopnosti, slovní zásoby a její diagnostiky. Výzkumná část se zaměřuje na testování pasivní slovní zásoby a statisticky kvantifikuje rozdíly mezi jednotlivými věkovými skupinami a pohlavími a zjišťuje, zda má docházka v mateřské škole vliv na pasivní slovní zásobu. KLÍČOVÁ SLOVA pasivní slovní zásoba, narušená komunikační schopnost, vývoj řeči, předškolní věk
1 Abstract The main purpose of this bachelor thesis is to test passive vocabulary of preschool children with dyslalia. The age range for the passive vocabulary test is from four to six years old.The PPVT-5 (Peabody picture vocabulary test) test is used for testing, which is applied on the Czech language environment. The theoretical part of the work concerns the development of their speech, impaired communication skills, vocabulary and its diagnosis. The research part focuses on testing passive vocabulary and statistically quantifying the differences between individual age groups, genders, and finding out whether attending kindergarten has an impact on children's passive vocabulary. KEYWORDS passive vocabulary, impaired communication skills, speech development, preschool age