Vývoj komunikačních schopností dětí s vývojovou dysfázií vyrůstajících v bilingvním prostředí
Development of communication skills of children with specific language impairment growing up in a bilingual environment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125775Identifiers
Study Information System: 232272
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Korandová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bilingvismus, vývojová dysfázie, předškolní věkKeywords (English)
bilingualism, specific language impairment, preschool ageVALENTOVÁ, Markéta. Vývoj komunikačních schopností dětí s vývojovou dysfázií vyrůstajících v bilingvním prostředí. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2021. 84 s. Diplomová práce. Téma práce je speciálně pedagogické se zaměřením na logopedii. Zaměřuje se na vývoj komunikačních schopností u dětí s vývojovou dysfázií, které vyrůstají v bilingvní rodině, kdy jeden z rodičů komunikuje s dítětem česky a druhý jiným jazykem. Cílem práce bylo analyzovat vývoj komunikačních schopností dětí z výzkumného vzorku. V první části práce jsou vymezeny pojmy komunikace, jazyk a jeho důležitost z hlediska tvorby vztahů a utváření identit, řeč a její vývoj. Následuje uvedení do problematiky bilingvismu zahrnující jeho druhy a stupně, oblast bilingvní výchovy a jazykový vývoj a jeho specifika u bilingvního dítěte. Práce přináší také pohled na metody a strategie bilingvní výchovy a na její možná úskalí. Poslední kapitola teoretické části nastiňuje problematiku logopedické péče u bilingvního dítěte s narušenou komunikační schopností a věnuje se problematice vývojové dysfázie. Empirická část prezentuje případové studie bilingvních dětí v předškolním věku s vývojovou dysfázií vyrůstajících v bilingvní rodině, kde jeden z rodičů komunikuje s dítětem česky. Případové studie byly vytvořené na základě...
VALENTOVÁ, Markéta. Development of communication skills of children with specific language impairment growing up in a bilingual environment. Praha: Pedagogical Faculty, Charles University, 2021. 84 p. Magister Degree Thesis. The thesis focuses on speech therapy from the perspective of special pedagogy. It focuses on the development of communication skills in children with specific language impairment who grow up in a bilingual family, where one of the parents communicates with the child in Czech and the other in another language. The aim of the work was to analyze the development of communication skills of children from the research sample. The first part of the thesis defines the concepts of communication, language and its importance in terms of relationship building and identity formation, speech and its development. It stipulates the introduction to the issue of bilingualism, including its types and degrees, the area of bilingual education and language development and its specifics in a bilingual child. The work also contributes to the methods and strategies of bilingual education and its possible pitfalls. The last chapter of the theoretical part outlines the issue of speech therapy care for a bilingual child with impaired communication skills and deals with the issue of specific language...