Interakce mezi pedagogy a rodiči s mentálním postižením
Interactions between the teachers and the parents with mental disabilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125681Identifiers
Study Information System: 225807
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Předsudky, diskriminace, sexualita, partnerství a rodičovství osob s mentálním postižením, komunikace, strategie v komunikaci s lidmi s mentálním postiženímKeywords (English)
Prejudice, discrimination, sexuality, partnership and parenthood of people with mental disabilities, communication, strategies in communication with people with mental disabilitiesHlavním tématem předkládané diplomové práce je "Interakce mezi pedagogy a rodiči s mentálním postižením". Cílem bylo zkoumat, jak vzájemnou interakci chápou samotní rodiče s mentálním postižením a jak ji vnímají učitelé, kteří vzdělávají jejich děti. První část seznamuje s potenciálními předsudky vůči lidem s mentálním postižením a možnými riziky jejich diskriminace. Dále obeznamuje se sexualitou a partnerstvím osob s mentálním postižením. Dílo neopomíná ani na důležitou kapitolu související s jeho zaměřením, a tím je rodičovství lidí s mentálním postižením. Vzhledem k tomu, že vzájemný vztah mezi učiteli a rodiči můžeme lépe pochopit na základě jejich vzájemné komunikace, věnuje se poslední kapitola první části právě komunikaci. Nezapomíná přitom zmínit komunikační nesnáze osob s mentálním postižením i zásady a strategie, které intaktní populaci usnadní styk s těmito osobami. Empirická část interpretuje vlastní kvalitativní výzkum autorky této diplomové práce. Data jsou získána pomocí rozhovorů vedených s učiteli a pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči s mentálním postižením. Podstatným zjištěním bylo, že si obě skupiny při reciproční komunikaci uvědomují jisté limity - zaraženost a nepřipravenost na straně pedagogů a na straně rodičů s mentálním postižením pak omezující vliv jejich...
The main topic of the submitted diploma thesis is "Interactions between the teachers and the parents with mental disabilities". The aim was to examine how parents with mental disabilities themselves understand the interaction and how it is perceived by teachers who educate their children. The first part introduces the reader to potential prejudices against people with mental disabilities and possible risks of discrimination against them. It also introduces the reader to the sexuality and partnership of people with mental disabilities. The work does not omit an important chapter related to its focus, and that is the parenting of people with mental disabilities. Given that the relationship between teachers and parents can be better understood on the basis of their mutual communication, the last chapter of the first part deals with communication. At the same time, it does not forget to mention the communication difficulties of people with mental disabilities and the principles and strategies that will facilitate contact with these people for the intact population. The empirical part interprets the author's own qualitative research of this diploma thesis. The data were obtained by the author through interviews with teachers and through semi-structured interviews with parents with mental disabilities....