Návrh revitalizace naučné stezky "Údolím Labe" a jeho ověření a využití v praxi na ZŠ
Proposal for Revitalization of the Nature Trail "Through the Valley of the Labe River" and its Verification and Use in Practice at Primary Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125675Identifiers
Study Information System: 223285
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Říhová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
žák, výuka, ZŠ, exkurze, pracovní list, pretest, posttest, dotazník, naučná stezka, PolabíKeywords (English)
student, teaching, elementary school, excursion, worksheet, pretest, posttest, questionnaire, educational trail, ElbeDiplomová práce je zaměřena na didaktické využití naučné stezky Údolím Labe pro žáky 2. stupně základní školy. Hlavním cílem práce bylo vytvořit námět pro praktické využití stávající naučné stezky Údolím Labe a zároveň prokázat, že exkurze jako organizační forma výuky je svou všestranností efektivním nástrojem ve vzdělávacím procesu a přes mnohá úskalí při její realizaci stojí za vynaložené úsilí. Teoretická část zahrnuje charakteristiku naučné stezky a jejího okolí, význam, funkci a organizaci exkurze a zařazení přírodovědné exkurze v Rámcových vzdělávacích programech základního vzdělávání. Druhá část práce je výzkumná - obsahuje popis autorského pracovního listu a metod testování, tj. pretest/posttest a postojový dotazník. Ty byly použity u pilotní skupiny žáků základní školy, již se exkurze zúčastnili. Výsledky šetření ukazují, že exkurzi je možno vnímat jako efektivní a zároveň oblíbenou výukovou formu, jejímž prostřednictvím lze zvýšit účinnost výuky přírodopisu na základní škole. Jejich validita je ovlivněna malým počtem účastníků a pouze jednou realizací, nelze je proto paušalizovat. Přesto mohou dílčí postřehy přispět k poznání, že netradiční formy výuky mají své nezastupitelné místo ve vyučovacím procesu na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA žák, výuka, ZŠ, exkurze, pracovní list,...
The diploma thesis is focused on the didactic use of the educational trail through the Elbe Valley for students of the 2nd grade of elementary school. The main goal of the thesis was to create a topic for the practical use of the existing educational trail through the Elbe Valley and at the same time to prove that excursion as an organizational form of teaching is thanks to its versatility an effective tool in the process of education and despite many difficulties to implement it it is worth the effort. The theoretical part includes the characteristics of the educational trail and its surroundings, the purpose, function and organization of the excursion and the inclusion of the science excursion in the Framework Educational Programmes of Basic Education. The second part of the thesis is a research - it contains a description of the author's worksheet and testing methods, i.e. pretest/posttest and attitude questionnaire. These were used on a pilot group of elementary school students participating in the excursion. The results of the survey show that the excursion can be perceived as an effective and at the same time popular form of teaching, through which it is possible to increase the effectiveness of teaching science at elementary school. Their validity is affected by a small number of...