Zobrazit minimální záznam

Czech female students at high schools and universities at the turn of the 19th and 20th century: Case studies Honzák's sisters
dc.contributor.advisorHavlůjová, Hana
dc.creatorDžurná, Hana
dc.date.accessioned2021-07-07T10:05:44Z
dc.date.available2021-07-07T10:05:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125658
dc.description.abstractDiplomová práce je zaměřena na ženské vzdělávání na přelomu 19. a 20. století. Na příkladu sester Honzákových zkoumá situaci českých studentek na půdě středních a vysokých škol v Českém království. Práce se zaobírá rodinnou situací a sociálním postavením studentek, postoji ke studentkám ze strany kolegů a vyučujících, přístupem Ministerstva kultu a vyučování rakouského císařství k ženskému vzdělávání a uplatněním absolventek vysoké školy ve vybrané profesi. Cílem práce je podat ucelený pohled na zkoumanou dobu ženského vzdělávání, k čemuž slouží archivní materiály sledovaných studentek např. osobní korespondence, školní záznamy a zapsané vzpomínky. Tato práce čerpá jak z archivních sbírek sester Honzákových, tak z dobových periodik, které se zajímaly o pokrok v oblasti ženského vzdělání. Téma ženského vyššího vzdělávání je na začátku této práce uchopeno všeobecně. První kapitoly se zabývají historií studia žen a školskými zákony. Důležitou součástí v dějinách dívčího školství je nepopiratelně první dívčí gymnázium Minerva, jenž je také spojeno se studiem sester Honzákových, proto je historie této instituce součástí diplomové práce. Dále se tato práce zabývá konkrétními studentkami, jež po sobě zanechaly vzpomínky na středoškolská a vysokoškolská studia. První studentky musely překonat řadu...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is on female education at the turn of 19th and 20th century in the Czech kingdom. It researches the situation of female students at the Czech secondary schools and Czech universities at that time. The life story of sisters Honzák's is used as an example to describe the situation in detail. The thesis deals with their status at the society, their family background, their colleagues and teachers'attitude and the approach of Ministry of Cult and education. As the resources there are personal letters, school records and their own memories. The resource derives from both archive and periodicals which were interested in progress in female education. The topic of female higher education is taken in general at the beginning, the first chapters are concerned with history od female education and school laws and the first female grammar school Minerva which is an inseparable part of the history and takes an important part in my thesis, then i tis followed by students'memories. The first female students had to overcome lots of obstacles to get the same university degree as male students. Their rewarding experience and memories give us a possibility to realize how much effort they had to make to become equal members of an university.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvzdělávání dívekcs_CZ
dc.subjectmaturitní zkouškacs_CZ
dc.subjectvysokoškolské vzdělánícs_CZ
dc.subjectAnna Honzáková a Albína Honzákovács_CZ
dc.subjecteducation of girlsen_US
dc.subjecthigh school leaving examen_US
dc.subjectuniversity educationen_US
dc.subjectAnna Honzáková and Albína Honzákováen_US
dc.titlePostavení českých studentek na půdě středních a vysokých škol na přelomu 19. a 20. století na příkladu sester Honzákovýchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-24
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId210817
dc.title.translatedCzech female students at high schools and universities at the turn of the 19th and 20th century: Case studies Honzák's sistersen_US
dc.contributor.refereePokorný, Jiří
dc.identifier.aleph002445082
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce je zaměřena na ženské vzdělávání na přelomu 19. a 20. století. Na příkladu sester Honzákových zkoumá situaci českých studentek na půdě středních a vysokých škol v Českém království. Práce se zaobírá rodinnou situací a sociálním postavením studentek, postoji ke studentkám ze strany kolegů a vyučujících, přístupem Ministerstva kultu a vyučování rakouského císařství k ženskému vzdělávání a uplatněním absolventek vysoké školy ve vybrané profesi. Cílem práce je podat ucelený pohled na zkoumanou dobu ženského vzdělávání, k čemuž slouží archivní materiály sledovaných studentek např. osobní korespondence, školní záznamy a zapsané vzpomínky. Tato práce čerpá jak z archivních sbírek sester Honzákových, tak z dobových periodik, které se zajímaly o pokrok v oblasti ženského vzdělání. Téma ženského vyššího vzdělávání je na začátku této práce uchopeno všeobecně. První kapitoly se zabývají historií studia žen a školskými zákony. Důležitou součástí v dějinách dívčího školství je nepopiratelně první dívčí gymnázium Minerva, jenž je také spojeno se studiem sester Honzákových, proto je historie této instituce součástí diplomové práce. Dále se tato práce zabývá konkrétními studentkami, jež po sobě zanechaly vzpomínky na středoškolská a vysokoškolská studia. První studentky musely překonat řadu...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is on female education at the turn of 19th and 20th century in the Czech kingdom. It researches the situation of female students at the Czech secondary schools and Czech universities at that time. The life story of sisters Honzák's is used as an example to describe the situation in detail. The thesis deals with their status at the society, their family background, their colleagues and teachers'attitude and the approach of Ministry of Cult and education. As the resources there are personal letters, school records and their own memories. The resource derives from both archive and periodicals which were interested in progress in female education. The topic of female higher education is taken in general at the beginning, the first chapters are concerned with history od female education and school laws and the first female grammar school Minerva which is an inseparable part of the history and takes an important part in my thesis, then i tis followed by students'memories. The first female students had to overcome lots of obstacles to get the same university degree as male students. Their rewarding experience and memories give us a possibility to realize how much effort they had to make to become equal members of an university.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990024450820106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV