Zobrazit minimální záznam

Manipulation in education
dc.contributor.advisorBendl, Stanislav
dc.creatorCoufal, Jan
dc.date.accessioned2021-06-14T09:55:18Z
dc.date.available2021-06-14T09:55:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125629
dc.description.abstractDiplomová práce popisuje téma manipulace v souvislosti s výchovou a vzděláváním. Teoretická část rozebírá pojem a s ním související podstatné jevy a přibližuje vazby mezi manipulací a edukací. Čerpá přitom zejména z pedagogické literatury a to i v jejím sociálním a filozofickém kontextu. Kvalitativní výzkum je založený na rozhovorech s učiteli základních škol. Cílem šetření bylo přiblížení toho, jak pedagogové na základě svých zkušeností manipulaci ve školním prostředí vnímají a vidí. Výsledky ukazují, že se manipulace projevuje, až na výjimky, jako běžná součást výchovně-vzdělávacího procesu. Učitelé ji vidí zejména v působení na žáky přímo při výuce. Někteří ji považují za přítomnou v momentech, kdy na žáky uplatňují donucování, jiní za ní považují až skrytější postupy. Manipulaci vnímají převážně jako škodlivou, proto se jí část pedagogů snaží vyvarovat. Zároveň se na ni částečně pohlíží jako na potřebnou součást běžné výuky. Fenomén manipulace se tedy jeví jako různě chápaný. Jednotícím znakem je vnímání její realizace z pozice moci. Používá se převážně se záměrem usnadnění procesu vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA manipulace, donucení, zpředmětnění, záměrnost, edukacecs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis describes the topic of manipulation in connection with education. Theoretical part analyzes the concept and related essential phenomena and approaches the links between manipulation and education. Mainly, it draws from pedagogical literature, in its social and philosophical context. Qualitative research is based on interviews with primary school teachers. The aim of the survey was to bring closer how educators perceive manipulation in the school environment based on their experience. The results show that manipulation itself manifests, with a few exceptions, as normal part of the educational process. Teachers manipulate pupils directly during teaching. Some of them consider it present at the moment when they apply coercion to pupils, others as more hidden procedures. They perceive manipulation mainly as harmful, which is why some teachers try to avoid it. At the same time, it is partly viewed as a necessary part of normal teaching. Therefore,the phenomenon of manipulation appears to be variously understood. The unifying sign of manipulation is the perception of its realization from a position of power. It is mainly used with the aim of facilitating the education process. KEYWORDS Manipulation, enforcement, objectification, intencionality, educationen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmanipulacecs_CZ
dc.subjectdonucenícs_CZ
dc.subjectzpředmětněnícs_CZ
dc.subjectzáměrnostcs_CZ
dc.subjectedukacecs_CZ
dc.subjectmanipulationen_US
dc.subjectenforcementen_US
dc.subjectobjectificationen_US
dc.subjectintencionalityen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titleManipulace ve vzdělánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-24
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId200402
dc.title.translatedManipulation in educationen_US
dc.contributor.refereeSyřiště, Ivo
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Educationen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce popisuje téma manipulace v souvislosti s výchovou a vzděláváním. Teoretická část rozebírá pojem a s ním související podstatné jevy a přibližuje vazby mezi manipulací a edukací. Čerpá přitom zejména z pedagogické literatury a to i v jejím sociálním a filozofickém kontextu. Kvalitativní výzkum je založený na rozhovorech s učiteli základních škol. Cílem šetření bylo přiblížení toho, jak pedagogové na základě svých zkušeností manipulaci ve školním prostředí vnímají a vidí. Výsledky ukazují, že se manipulace projevuje, až na výjimky, jako běžná součást výchovně-vzdělávacího procesu. Učitelé ji vidí zejména v působení na žáky přímo při výuce. Někteří ji považují za přítomnou v momentech, kdy na žáky uplatňují donucování, jiní za ní považují až skrytější postupy. Manipulaci vnímají převážně jako škodlivou, proto se jí část pedagogů snaží vyvarovat. Zároveň se na ni částečně pohlíží jako na potřebnou součást běžné výuky. Fenomén manipulace se tedy jeví jako různě chápaný. Jednotícím znakem je vnímání její realizace z pozice moci. Používá se převážně se záměrem usnadnění procesu vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA manipulace, donucení, zpředmětnění, záměrnost, edukacecs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis describes the topic of manipulation in connection with education. Theoretical part analyzes the concept and related essential phenomena and approaches the links between manipulation and education. Mainly, it draws from pedagogical literature, in its social and philosophical context. Qualitative research is based on interviews with primary school teachers. The aim of the survey was to bring closer how educators perceive manipulation in the school environment based on their experience. The results show that manipulation itself manifests, with a few exceptions, as normal part of the educational process. Teachers manipulate pupils directly during teaching. Some of them consider it present at the moment when they apply coercion to pupils, others as more hidden procedures. They perceive manipulation mainly as harmful, which is why some teachers try to avoid it. At the same time, it is partly viewed as a necessary part of normal teaching. Therefore,the phenomenon of manipulation appears to be variously understood. The unifying sign of manipulation is the perception of its realization from a position of power. It is mainly used with the aim of facilitating the education process. KEYWORDS Manipulation, enforcement, objectification, intencionality, educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV