Manipulace ve vzdělání
Manipulation in education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125629Identifiers
Study Information System: 200402
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
manipulace, donucení, zpředmětnění, záměrnost, edukaceKeywords (English)
manipulation, enforcement, objectification, intencionality, educationDiplomová práce popisuje téma manipulace v souvislosti s výchovou a vzděláváním. Teoretická část rozebírá pojem a s ním související podstatné jevy a přibližuje vazby mezi manipulací a edukací. Čerpá přitom zejména z pedagogické literatury a to i v jejím sociálním a filozofickém kontextu. Kvalitativní výzkum je založený na rozhovorech s učiteli základních škol. Cílem šetření bylo přiblížení toho, jak pedagogové na základě svých zkušeností manipulaci ve školním prostředí vnímají a vidí. Výsledky ukazují, že se manipulace projevuje, až na výjimky, jako běžná součást výchovně-vzdělávacího procesu. Učitelé ji vidí zejména v působení na žáky přímo při výuce. Někteří ji považují za přítomnou v momentech, kdy na žáky uplatňují donucování, jiní za ní považují až skrytější postupy. Manipulaci vnímají převážně jako škodlivou, proto se jí část pedagogů snaží vyvarovat. Zároveň se na ni částečně pohlíží jako na potřebnou součást běžné výuky. Fenomén manipulace se tedy jeví jako různě chápaný. Jednotícím znakem je vnímání její realizace z pozice moci. Používá se převážně se záměrem usnadnění procesu vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA manipulace, donucení, zpředmětnění, záměrnost, edukace
The diploma thesis describes the topic of manipulation in connection with education. Theoretical part analyzes the concept and related essential phenomena and approaches the links between manipulation and education. Mainly, it draws from pedagogical literature, in its social and philosophical context. Qualitative research is based on interviews with primary school teachers. The aim of the survey was to bring closer how educators perceive manipulation in the school environment based on their experience. The results show that manipulation itself manifests, with a few exceptions, as normal part of the educational process. Teachers manipulate pupils directly during teaching. Some of them consider it present at the moment when they apply coercion to pupils, others as more hidden procedures. They perceive manipulation mainly as harmful, which is why some teachers try to avoid it. At the same time, it is partly viewed as a necessary part of normal teaching. Therefore,the phenomenon of manipulation appears to be variously understood. The unifying sign of manipulation is the perception of its realization from a position of power. It is mainly used with the aim of facilitating the education process. KEYWORDS Manipulation, enforcement, objectification, intencionality, education